L'empresa semipública d'aeroports espanyols, Aena, ha fet públic aquest divendres un comunicat en el qual defensa el seu model de gestió, sense participació de les comunitats autònomes, davant de la petició expressa del seu segon màxim accionista, TCI, per tal que no "cedeixi" governança davant els territoris. 

La pressió es dona després que els partits catalans hagin demanat al govern espanyol participar en la gestió aeroportuària, demanda a la qual s'han sumat altres comunitats. De fet, la creació d'una autoritat catalana aeroportuària està dins de l'acord de la legislatura signat pel Govern de Salvador Illa amb Esquerra. 

"Avui dia, cap proposta, projecte o decisió polítics que conegui Aena, com a resultat del seguiment realitzat, ha assolit el grau de concreció i maduresa que requereixi una actuació de la societat, que seria immediata i contundent", diu el comunicat enviat a la Comissió Nacional dels Mercats de Valors (CNMV). En ell, defensa una gestió "integrada de tota la xarxa d'aeroports". 

En les darreres negociacions entre el govern espanyol i els partits catalans, hi ha una demanda ja antiga per tal que es creï un sistema aeroportuari català que convisqui amb Aena i tingui poder de gestió. Altres comunitats com País Basc, Balears o Canàries també han demanat una major incidència sobre les decisions dels aeroports. 

Pocs dies després que s'anunciés una històrica inversió per modernitzar els aeroports de 13.000 milions que inclou l'ampliació d'El Prat amb 3.000 milions, gairebé una quarta part del total, el major accionista privat d'Aena ha alertat que aquestes inversions poden estar en risc si la societat es fragmenta entre els territoris. 

TCI, fons d'inversió amb un 6% de l'accionariat d'Aena a qui només supera el 51% de l'estat, ha enviat una carta a Maurici Lucena que ha publicat Expansión i en la qual diu estar "alarmat" per "l'escalada de pressions reguladores i polítiques" i demana una gestió centralitzada de l'entitat aeroportuària. 

La fragmentació, ha defensat, no només augmentaria els costos de finançament sinó que també crearia una inseguretat "inacceptable", ha dit el fons. 

En la seva resposta al fons i per tal de donar-hi tranquil·litat, signada per la secretaria del consell d'administració d'Aena, Elena Roldán, ha dit que Aena "adoptarà les decisions necessàries en defensa de l'aplicació de la legalitat vigent de l'interès societari d'Aena i dels drets de la societat i dels seus accionistes (públics i privats)". 

"Aena ha desplegat una intensa tasca d'advocacy i ha traslladat en tot moment a les administracions públiques competents la fortalesa i els avantatges del vigent sistema aeroportuari espanyol, la importància de la gestió integrada de la xarxa d'aeroports -fonamental pel bon funcionament de l'economia espanyola-; els drets que assisteixen als seus accionistes (públics i privats) i, sobretot, l'especial i sòlida protecció que el marc legal i constitucional vigent i l'estructura accionarial d'Aena proporcionen al sistema aeroportuari i a la societat -que, e tot cas, han de ser respectats-" , diu el comunicat.