Després de rebre llum verda del Congrés al seu pla de 13.000 milions per reformar els aeroports de la seva xarxa a Espanya, Aena fa ara el primer pas per poder dur a terme l'ampliació del Prat i assolir el seu objectiu de situar Barcelona entre els grans hubs europeus. Entre els quals hi ha Heathrow (Londres), París-Charles de Gaulle, Frankfurt o Amsterdam-Schiphol.
La companyia que presideix Maurici Lucena ha llançat la licitació, per 4,45 milions, per a la redacció, per part d'una consultora, del nou Pla Director de l'aeroport català amb la finalitat d'obtenir l'aprovació del Ministeri de Transports i poder executar les obres previstes. Així com el dictamen positiu de la Comissió Europea.
Aquest Pla Director, explica Aena, requereix una anàlisi detallada de la situació actual del Prat on s'especifiqui la previsió de demanda de passatgers, operacions i mercaderies per a l'aeroport en els pròxims anys. Ja que té com a objectiu avançar-se als problemes de capacitat que pugui presentar, perquè aquest 2025 superarà els 55 milions de viatgers, el seu aforament màxim.
També sol·licita un estudi de les necessitats de l'aeroport, pel que fa a espais, equipament i infraestructures a desenvolupar. Per després comparar aquestes necessitats amb la situació actual de l'aeroport, explica la companyia, i detectar la problemàtica existent per avançar cap als nivells que s'ha proposat de seguretat, capacitat, operativitat i funcionalitat.
Aena també encarregarà a l'adjudicatària que elabori un pressupost econòmic de totes les actuacions que seran necessàries per millorar i ampliar les instal·lacions de l'aeroport, amb la finalitat que el Pla Director s'aprovi a finals del 2029 i es doni pas a les obres d'ampliació. Amb tota la informació, la companyia semipública vol realitzar una planificació coherent per a l'aeroport amb perspectives a curt, mitjà i llarg termini, assegurant que pot satisfer la demanda futura amb els mínims impactes negatius sobre l'entorn.
Impacte ambiental de l'ampliació del Prat
El més rellevant per a Aena és precisament l'impacte que tindrà l'ampliació del Prat en el medi ambient i per això, sol·licita també les anàlisis, estudis, plànols i documents necessaris per poder realitzar una avaluació ambiental al complet amb detalls sobre els efectes en la fauna, vegetació, hidrologia, hidrogeologia, connectivitat o espècies protegides.
Sobretot posa el focus en els espais protegits Xarxa Natura 2000 que es veuran afectats. Ja que la companyia vol que es prioritzi la seva conservació, seleccionant l'alternativa amb menor afectació. I les dues Reserves Naturals, la Ricarda i Remolar-Filipines.
Aena seleccionarà l'alternativa amb menors afectacions ambientals possibles i en el supòsit que no existeixin solucions alternatives, haurà d'elaborar tots aquells documents necessaris per activar el procediment d'excepció contemplat en la Directiva 92/43/CEE, assenyala.
