La Comissió de Transports de l'estat de Texas (Estats Units) autoritzarà, previsiblement, aquest dijous la creació d'una corporació de transports i el possible acabament anticipat del contracte de concessió de l'autopista SH-288, actualment propietat del Grup ACS i Abertis. Així ho han informat ambdues empreses al supervisor espanyol del mercat borsari, la CNMV, en sengles comunicats que destaquen que l'esmentada concessió "ha vingut funcionant amb notable èxit des de la seva entrada en funcionament el novembre de 2020".

Abans de prendre aquesta decisió, la Comissió de Transports té intenció d'obrir un termini de sis mesos per negociar "un nou acord amb la concessionària actual que eviti l'esmentat acabament anticipat i que reflecteixi l'interès de l'Estat de Texas i dels accionistes inversors", afegeixen. Preguntades per EFE, ambdues companyies s'han remès al comunicat enviat a la CNMV i han refusat fer comentaris sobre la possibilitat del final anticipat de la concessió de l'autopista SH-288, un dels projectes més importants d'ACS als Estats Units.

Quatre nous carrils de peatge

El contracte de concessió de l'obra, que tenia una durada prevista de 52 anys, va ser adjudicat el 2015 pel Departament de Transport de Texas a un consorci liderat per la filial de concessions d'infraestructures d'ACS, Iridium, en el que també hi participaven les constructores del Grup ACS Dragatges USA i Pulice Construction.

Aquest contracte incloïa el finançament, disseny, construcció i operació de quatre nous carrils de peatge en la mitjana del corredor i els seus accessos, la rehabilitació i millora de les calçades i enllaços de l'autopista existent i l'accés al complex hospitalari conegut com a Texas Medical Center.

Blueridge Transportation Group

El setembre passat ACS, a través d'Iridium, va executar la compra del 21,6% que encara no controlava de Blueridge Transportation Group (BTG), societat concessionària d'un tram de 17 quilòmetres de l'autopista SH-288 a Texas per prop de 384 milions d'euros (uns 410,7 milions de dòlars). L'agost de 2022, ja ACS va anunciar que havia aconseguit el control de l'autopista de peatge, de la qual ja tenia el 21,65% del capital, en augmentar la seva participació fins al 66,27% per prop de 900 milions d'euros.

Dos mesos més tard, el Grup ACS tornava a elevar el seu pes en el projecte després d'assolir un acord amb Clal Insurance per a l'adquisició d'un 12,11% addicional de capital a l'autopista nord-americana per 250 milions d'euros. En total, el preu de l'operació va ser de 1.423 milions d'euros, segons va anunciar ACS a la CNMV espanyola el mes de desembre passat, quan va comunicar les plusvàlues netes de 180 milions d'euros obtingudes amb la transferència a la seva participada Abertis del 56,8% de la societat concessionària de l'autopista.