Som Connexió busca créixer arreu del territori. La cooperativa de consum sense ànim de lucre, que actualment compta amb 14.000 usuaris actius, té l'objectiu d'afegir uns 3.000 usuaris nous entre aquest any i l'any 2026, la qual cosa suposaria incrementar un 21,4% la seva comunitat. Nascuda l'any 2014 fruit de la unió de dos projectes: Eticom i Som Connexió, l'operadora del sector de les telecomunicacions es defineix com una "alternativa ètica i transformadora dins d'un món dominat per grans corporacions que sovint anteposen el benefici econòmic a les persones", apunta Bernat Alcolea, portaveu de Som Connexió i membre de l’equip tècnic. La fusió d'ambdós projectes va comportar el naixement de Som Connexió que se sustenta amb una "base col·laborativa, oberta i compromesa amb la transformació social".
Així, Alcolea assenyala que la seva vocació "no és créixer per créixer, sinó per tenir més capacitat transformadora". D'aquesta manera, Som Connexió vol demostrar que és possible un "model diferent": col·lectiu, sostenible i centrat en les persones. L'any passat van facturar 4 milions d'euros i els beneficis generats no els van repartir entre socis inversors, sinó que els van revertir en nous projectes socials, pedagògics i ambientals i és una acció que han anat fent al llarg de la seva trajectòria.
Projectes socials i petjada digital
De fet, cada any reserven una part del pressupost, uns 210.000 euros sobre els 4 milions de facturació generats, a projectes socials. Un dels més destacats és Infants i Pantalles o Créixer en un món sense pantalles, on proposen un ús conscient de la tecnologia amb els infants. La seva guia, distribuïda a escoles, promou acompanyar els infants en l’ús del mòbil i internet, en lloc de deixar-los sols davant la pantalla. "No deixem els infants anar sols a l’escola, però sí que els deixem sols a internet", critica el portaveu.
Així, Alcolea apunta que amb els projectes socials que tenen busquen donar consells, suggeriments i tallers per ajudar a les famílies en l'acompanyament dels infants i adolescents en l'ús responsable dels dispositius mòbils i internet. "Tot i ser una empresa de telecomunicacions, el que busquem és conscienciació i que les empreses del nostre voltant també ho facin". A més, també impulsen projectes pedagògics sobre la petjada digital, la sostenibilitat i el consum conscient. Calculen, per exemple, que quatre hores de vídeo d’alta qualitat equivalen a uns 12-13 kg de CO₂, similar a un trajecte en cotxe de 50 km.
"Infraestructura única, eficient i compartida"
Pel que fa a la connexió, la cooperativa de telefonia no desplega la seva pròpia fibra ni antenes, sinó que lloga la infraestructura a grans operadores. En aquest sentit, Alcolea critica que actualment hi ha massa infraestructures i vies i assegura que "no és eficient aquesta duplicació d'infraestructures". "No calen quatre o cinc antenes per donar cobertura a un mateix lloc. Nosaltres busquem un mercat més global i tenir una sola infraestructura. És un discurs de coherència i el que calen són més acords", reivindica. A més, afegeix que hi ha un "sobredimensionament" i que l'objectiu de tot el mercat hauria de ser apostar per una infraestructura única, ben regulada, eficient i compartida.
D'aquesta manera, el portaveu treu pit que el que diferencia Som Connexió de la resta és el model cooperatiu i ètic, no pas la infraestructura tècnica pròpia i assegura que el seu públic objectiu són "persones amb sensibilitat social i ecològica, preocupades pel futur i amb ganes de consumir d’una altra manera".
Servei accessible
Pel que fa a les tarifes, l'any passat van decidir abaixar els preus a tots els seus usuaris, però, així i tot, mantindran una facturació similar a l'any anterior. Com? Alcolea ho justifica per l'increment dels usuaris i la gestió econòmica "eficient basada en la transparència i la vocació de servei". "El nostre model no busca captar usuaris a qualsevol preu ni apujar tarifes amb trucs comercials, sinó construir una comunitat fidel i compromesa", defensa.
"Al món de les telecomunicacions tot gira al voltant del creixement, però nosaltres som una cooperativa i partim d’un altre enfocament: volem canviar el paradigma posant el consumidor al centre", reivindica, per afegir que des de Som Connexió són conscients de les seves limitacions, però que agafen sectors estratègics i els aborden amb vocació de servei i des del consum responsable. "Som l'única operadora que abaixa preus de forma generalitzada. Tot i que anem tenint nous contractes, la nostra finalitat no és ampliar els beneficis, sinó oferir un servei accessible", agrega.
Noves aliances
Actualment, l’equip està format per unes 40 persones i la idea també és créixer. A la llarga no descarten noves aliances més enllà de les que ja tenen, com ara amb Som Energia i Som Mobilitat. "La idea és anar formant part de diversos grups cooperatius i anar-nos integrant amb l'objectiu de treballar conjuntament amb altres cooperatives per transformar". Així, Alcolea explica que volen formar part de grups més grans per ampliar l’impacte i compartir coneixement. "Com més gent puguem sumar, més transformació podrem generar", afirma. D’aquí a 4 o 5 anys, des de Som Connexió es veuen com una alternativa ètica i transformadora amb més volum d’usuaris, més impacte i amb una comunitat encara més arrelada. "Amb més aliances, més presència territorial i més projectes pedagògics i socials", acaba.