La confiança dels futurs franquiciats s'ha consolidat com un indicador essencial de l'esperit emprenedor. D'acord amb l'Small Business Startup Sentiment Index (SSI), publicat per Franchise Insights el març de 2025, un 63,4% dels aspirants a emprenedors considera que “ara és un moment idoni per engegar un negoci”, mentre que un 81,5% creu que les condicions per obrir una franquícia durant els pròxims mesos seran “igual de bones o millors”.
Catalunya i la Comunidad de Madrid encapçalen aquests indicadors, destacant tant en nombre de franquícies com en volum de facturació, seguides del País Valencià i Andalusia. En relació amb aquest escenari, Xavier Vallhonrat, president de l’Associació de Franquícies de Catalunya (AFC), remarca que “l’ecosistema de franquícies a Catalunya no només compta amb una estructura robusta, sinó que a més es troba immers en un procés d’adaptació i creixement”.
Aquest alt nivell d'optimisme supera clarament les xifres anteriors a la pandèmia i dibuixa un context molt favorable per a l'expansió del sector de les franquícies a l'Estat. De fet, d'acord amb l'informe La Franquicia en España 2024, elaborat per l’Asociación Española de Franquicias (AEF), el sistema de franquícies va assolir una facturació de 27.623 milions d'euros, amb un increment del 2,5% respecte a l'any anterior, i va generar 318.313 llocs de treball, amb un creixement del 4,8%.
A Catalunya, el sector de les franquícies es manté com un dels més dinàmics de l'Estat. Segons l'informe La franquícia catalana al món, de l’AFC, el territori compta amb 320 marques franquiciades, de les quals 258 són d'origen local i 104 operen en mercats internacionals. El model genera 7.052,5 milions d'euros, 81.514 llocs de feina i 22.269 establiments arreu de l'Estat. Per a Vallhonrat, “aquestes xifres evidencien que la franquícia és un motor sòlid d'ocupació i riquesa a Catalunya, amb un pes cada vegada més rellevant en l'economia productiva”.
El sector de la franquícia a Catalunya genera un volum de negoci anual que supera els 12.000 milions d'euros. La inversió inicial per obrir una franquícia a Catalunya varia enormement segons el sector i la marca. Pot anar des d'uns 30.000 euros per a un petit negoci de modalitat home-based o de serveis, fins a superar fàcilment els 300.000 euros per a locals d'alta gamma en ubicacions privilegiades o franquícies de restauració amb un fitting-out complet.
Un dels indicadors més valuosos és la taxa d'èxit. Mentre que el 80% de les empreses tradicionals tanca abans dels 5 anys, les empreses franquiciades aconsegueixen una taxa de supervivència del 90% al cap de 5 anys. Aquesta estabilitat és el principal atractiu per als inversors.
L'optimisme dels emprenedors es reflecteix amb claredat en aquests indicadors. Segons l'SSI, l'elevat nivell de confiança fa presagiar un 2025 positiu per a noves inauguracions. “Les dades econòmiques i la percepció positiva dels potencials franquiciats, reflectida en l'SSI, es retroalimenten, generant un ambient molt propici per al sector”, afegeix Vallhonrat.
Entre els sectors que estan impulsant aquesta expansió destaquen l'alimentació, els gimnasos i la moda, amb obertures constants que reafirmen Catalunya com a pol d'innovació i dinamisme dins de l'Estat. Amb dades sòlides i un optimisme en augment, l'AFC posa en relleu que ara és el moment oportú per atreure nous franquiciats i reforçar la creació d'ocupació, aprofitant la resistència del model de franquícia al territori.