Factures inflades, revisions mal fetes, comptadors punxats i acusacions als clients de manipular-los. Els jutjats espanyols estrenyen la vigilància a les empreses elèctriques i analitzen amb lupa els arguments que esgrimeixen per revisar les factures de la llum després d'advertir suposades manipulacions dels comptadors. Les empreses rebutgen que existeixi mancada de rigor en les inspeccions.

A Espanya, durant 2022, el preu de la llum al mercat a l'engròs es va disparar més del 88 %, per sobre de 200 euros/MWh, davant els alguna cosa més de 110 de l'any anterior; des de començament d'any, l'electricitat s'ha pagat de mitjana a 100 euros/MWh, menys de la meitat del preu que es va registrar en el mateix període de l'any anterior.

Malgrat aquest descens, propiciat pel topall al gas, que aquest març encara no s'ha activat, el "preu de la llum" ha estat una de les consultes majoritàries a Google l'últim any.

Els consumidors espanyols analitzen cada concepte per mirar d'esgarrapar uns cèntims a uns rebuts que a causa de la inflació i a la invasió russa d'Ucraïna han assolit rècords històrics.

I molts d'ells s'han trobat refacturacions i rebuts de milers d'euros que les elèctriques justifiquen amb manipulacions dels comptadors que els jutjats espanyols no deixen de rebutjar.

El cas més recent és el del jutjat de primera instància núm. 1 de Terrassa, que en una sentència datada el passat 8 de març a què ha tingut accés EFE va absoldre un client d'abonar una factura que fregava els 12.500 euros i que la seva companyia acusava d'haver manipulat el comptador. Després d'examinar les proves aportades per la companyia, el magistrat va constatar que eren insuficients "per provar l'existència de manipulació, així com els imports refacturats".

La declaració de l'inspector i l'informe d'inspecció per se, indica la sentència, "manquen de valor probatori per acreditar l'existència de manipulació", entre altres coses perquè "l'inspector és treballador de la companyia elèctrica", encara que aquest ho va negar durant la vista.

Això implica que el tècnic "no és parcial", i el seu informe per si només manca de valor probatori ja que a més "es va confeccionar sense comunicar al demandat ni la pràctica de la inspecció, ni tampoc l'existència de la manipulació del comptador en el moment del seu descobriment per part del inspector". Un altre dels arguments esgrimits pels jutges és que el client ha de ser present en el moment de la inspecció, com sosté una sentència del jutjat de primera instància núm. 2 de Navalcarnero (Madrid) també consultada per EFE.

En ella, es diu que l'informe presentat per la companyia per passar un rebut de 725 és insuficient, ja que "es va realitzar sense la presència ni coneixement" del client o d'altres testimonis, la qual cosa va privar a aquest de poder fer les al·legacions oportunes. A l'usuari, al que se li va arribar a tallar el subministrament per falta de pagament, no se li va facilitar l'informe d'inspecció, afegeix l'error judicial.