La Unió Europea i els Estats Units han consensuat un document per escrit amb els termes de l'acord que van aconseguir el juliol per evitar una guerra aranzelària, pel qual Washington imposarà un aranzel del 15% a la majoria d'importacions europees i Brussel·les es compromet a comprar-li més energia i material militar. Els ambaixadors dels estats membres davant de la Unió Europea estan reunits des de les 10:00 hora local perquè l'Executiu comunitari els expliqui els detalls d'aquesta declaració conjunta, que arriba gairebé un mes després que la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, i el president dels EUA, Donald Trump, arribessin a un acord polític per evitar la guerra aranzelària.

Està previst que el comissari europeu de Comerç, Maros Sefcovic, comparegui en roda de premsa a les 13:00 hora local per donar els detalls del text pactat, que posa en negre sobre blanc tot el consensuat entre Trump i Von der Leyen en la seva trobada a Escòcia. En aquesta reunió, ambdós van arribar a un acord que preveu que els EUA imposin un aranzel límit del 15% a la majoria de productes de la UE (aproximadament a un 70% del seu comerç amb el gegant americà) i que el bloc comunitari compri béns nord-americans estratègics com a energia o xips per valor de 750.000 milions de dòlars, entre altres mesures.

Brussel·les va defensar que l'acord polític, que no va ser ben rebut a gaires capitals comunitàries, permetia evitar una guerra aranzelària en la qual Trump havia amenaçat d'imposar aranzels generalitzats del 30% a les importacions europees i fins i tot superiors a certs sectors.

En l'àmbit polític, els grups del Parlament Europeu van criticar l'acord comercial, perquè el consideraven "delirant", una "vergonya" i una capitulació. Fins i tot els governs comunitaris van haver de relativitzar l'acord davant de les queixes d'empresaris i treballadors. Entre ells, el govern espanyol i els seus socis que van acollir l'acord aranzelari entre la Unió Europea i els Estats Units amb certes reserves: el president, Pedro Sánchez, el va recolzar encara que "sense cap entusiasme" i la vicepresidenta segona, Yolanda Díaz, el va qualificar de "magnífic error". També França i Alemanya el van criticar.

Els Estats Units esperen recaptar 50.000 milions de dòlars al mes amb els aranzels

Fins ara només s'ha fet efectiu l'aranzel màxim del 15% imposat per Washington a la UE, però quedava pendent detallar per escrit quins productes europeus quedaven inclosos en l'esmentat topall, que podria afectar els automòbils, els semiconductors o el sector farmacèutic. Durant les negociacions, el mateix Trump ha mantingut la incertesa en amenaçar de situar els aranzels en un 35% si la UE no complia la seva part del tracte.

Els Estats Units ingressaran al voltant de 50.000 milions de dòlars (43.050 milions d'euros) mensuals per mitjà dels aranzels, segons el secretari de Comerç nord-americà, Howard Lutnick.

A més, el secretari de Comerç dels EUA ha advertit que a aquesta xifra d'ingressos aranzelaris mensuals caldria afegir-li en el futur els relacionats amb les importacions de semiconductors i els productes farmacèutics, a més d'altres ingressos addicionals, per la qual cosa la recaptació podria continuar augmentant cap al bilió de dòlars que apuntava el president dels Estats Units, Donald Trump.