Turisme de Barcelona ha deixat desert el procés de selecció per triar la persona que havia de substituir Marian Muro a la direcció general, després que aquesta professional fos apartada de l’entitat per discrepàncies amb els seus màxims responsables, el setembre passat. El comitè executiu de Turisme de Barcelona, una entitat integrada per l'Ajuntament de Barcelona, la Cambra de Barcelona i la Fundació Barcelona Promoció, ha pres la decisió de deixar desert el procés de selecció per unanimitat i ha deixat en mans de l’actual president Eduard Torres les tasques executives de forma provisional.

Argumenten els membres de l’òrgan directiu que és millor ajornar la decisió davant la proximitat de les eleccions municipals a l’Ajuntament de Barcelona i també els pròxims comicis a la Cambra de Comerç. El Consell General de Turisme de Barcelona té tres vicepresidències i 26 vocals, la designació dels quals depèn de l'Ajuntament de Barcelona (amb potestat sobre 11 cadires); la Cambra de Comerç (que n’escull 12 més); i 3 patrons els determina la Fundació Barcelona Promoció. En la reunió del comitè executiu, Eduard Torres ha assenyalat que "el consorci ha de prendre la millor decisió per a la ciutat i per als sectors vinculats a l’economia del visitant i si això vol dir esperar uns mesos, ho farem".

La designació de Marina Muro es va fer a principis de 2020. Advocada especialitzada en turisme, Muro havia estat anteriorment directora del Grup Julià i exdirectora general de Turisme de la Generalitat del 2011 al 2016. En l’etapa en què va estar a la Generalitat, el Govern va establir l’impost sobre Estades a Establiments Turístics i va fer èmfasi en la regularització dels habitatges d'ús turístic al conjunt de Catalunya. En el moment del seu cessament, Turisme de Barcelona va comunicar que volia reorientar l’entitat reforçant els vincles amb el teixit associatiu i la ciutadania. La sortida de Marian Muro es va produir poc després que el consorci turístic aprovés la creació d’una gerència, càrrec pel qual va contractar a Arantxa Calvera, exjefa de gabinet del primer tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Jaume Collboni.

En aquests mesos d’interinatge, Turisme de Barcelona va aprovar el pressupost i el pla de treball per aquest 2023. El pressupost es va aprovar amb un increment anual de 2 milions d’euros fins a un total de poc més de 44 milions. Aquests comptes mantenen la previsió de 36 milions dels seus ingressos per activitat comercial i 8,4 milions de finançament públic, principalment de l'Ajuntament i de l'impost turístic, sense tenir en compte algunes importants aportacions finalistes com la Copa Amèrica i els Next Generation. Per tant, el pressupost no inclou els 1,48 milions d'euros de l'Ajuntament de Barcelona per accions finalistes. Segons l’ens, aquest pressupost contempla la recuperació de l'activitat de comercialització de productes i experiències, i un increment de l'activitat congressual per part del Barcelona Convention Bureau. Tot això en un any que s'espera l'obertura completa de les fronteres en l'àmbit mundial, amb l'única incògnita de saber exactament el moment en què es produeixi l'obertura total d'Àsia, especialment Xina.