El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible ha llançat aquest dimecres un comunicat “sobre l'ampliació de l'aeroport del Prat”. La nota, encapçalada amb el “Ministeri vol comunicar el següent”, matisa, de forma indirecta, que l'ampliació de l'aeròdrom català no començarà abans del 2031. El comunicat assenyala que d'acord amb les previsions temporals i les disposicions legals d'elaboració dels documents de regulació aeroportuària i per totes les raons exposades, l'execució material de l'ampliació no es realitzarà en el DORA III, tret de les actuacions de naturalesa ambiental o de naturalització.
Aena encara està elaborant el Document d'Ordenació i Regulació Aeroportuària (DORA) per al període 2027-2031, amb prop de 13.000 milions d'euros, que no preveu els 3.000 milions que costarà l'ampliació del Prat. Amb aquest matís, el Ministeri de Transports ha volgut sortir al pas de possibles especulacions després de l'acord signat amb Podemos aquest dimecres al Congrés que ha desbloquejat el Pla de Mobilitat, un dels projectes estrella d'aquest ministeri que lidera Óscar Puente.
En aquest sentit, el comunicat adverteix que perquè l’“ampliació de l’aeroport del Prat s’aprovi, cal un Pla Director. Però amb relació a aquest projecte, el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible es compromet a fer el següent”:
- En aquest procés s'establirà una via específica perquè el projecte s'avaluï amb caràcter vinculant sobre el seu grau d'ajust en emissions de gasos d'efecte hivernacle als objectius de descarbonització que determina el FITFOR55, així com les determinacions recollides en la Llei de Mobilitat Sostenible per al transport en general i el transport aeri en particular.
- Se sotmetrà en tot cas a un procés especialment intens d'informació pública i consultes amb els diferents organismes i administracions territorials per afavorir la participació i la transparència.
- Així mateix, el Pla Director se sotmetrà a una Avaluació Ambiental Estratègica, per analitzar si s'han tingut en compte totes les consideracions ambientals que permetran conciliar adequadament el desenvolupament de la infraestructura amb la protecció i conservació del medi ambient.
- I sense oblidar, que com que és previsible una afectació a un espai que forma part de la XARXA NATURA (Llacuna Ricarda), haurà de tenir la conformitat de la mateixa Comissió Europea.
- D'acord amb les previsions temporals i les disposicions legals d'elaboració dels documents de regulació aeroportuària i per totes les raons exposades, l'execució material de l'ampliació no es realitzarà en el DORA III, tret de les actuacions de naturalesa ambiental o de naturalització.
El ministre de Transports, Óscar Puente, ha ratificat al Congrés que no hi ha cap canvi de plans ni de dates en relació amb l'aeroport català, i que en el Dora III només hi haurà actuacions de naturalesa ambiental o de naturalització prèvies a l'ampliació. "L'acord no suposa cap alteració en els terminis: el Dora III ja preveu com seran. No s'ha tret ni posat res", ha dit el ministre, contra l'afirmació de la líder de Podemos, Ione Belara, que ha considerat una "notícia sense precedents" que l'ampliació no comenci abans del 2031.