El proper 1 d'abril entra en vigor una important modificació que servirà per simplificar els tràmits relacionats amb les baixes per malaltia (Incapacitat Temporal (IT). A partir d'aquesta data, el facultatiu que expedeixi el comunicat mèdic de baixa, confirmació o alta lliurarà a la persona treballadora només una còpia del mateix i no caldrà que la persona treballadora hagi de traslladar una còpia d'aquesta part a l'empresa que el podrà descarregar del Fitxer INSS Empreses.

El nou sistema funcionarà així: el Servei Públic de Salut, mútua o empresa col·laboradora remetrà les dades contingudes als comunicats mèdics de baixa, confirmació i alta a l'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS) per via telemàtica. Un cop rebuda aquesta informació, les empreses podran consultar les dades a través del Fitxer INSS Empreses. Quan l'empresa o l'ocupador no tingui obligació d'incorporar-se al sistema, les comunicacions es faran per correu ordinari i per SMS. Aquesta informació estarà disponible també a la seu electrònica de la Seguretat Social. Les empreses, per part seva, tenen l'obligació de remetre a l'INSS, en un termini màxim de tres dies hàbils i a través del Sistema públic, les dades econòmiques del comunicat mèdic de baixa. D'aquesta manera, les empreses ja no hauran de transmetre a l'INSS les dades econòmiques contingudes a les parts de confirmació i d'alta, simplificant també aquests processos.

Es canvien les obligacions

Les novetats incloses en aquesta normativa tenen també repercussió als Serveis Públics de Salut (SPS) de les comunitats autònomes, en la mesura que es facilita i agilitza la tasca dels seus facultatius pel que fa a la gestió dels comunicats d'IT. Una de les novetats que incidirà en aquesta millora consisteix que l'INSS no exigirà l'emplenament de la Classificació Nacional d'Ocupacions (CNO) per part del facultatiu, fet que suposa una disminució de la càrrega de treball que assumeixen ja que passarà a ser voluntari per part dels serveis de salut.

A més, a fi d'agilitzar i facilitar l'actuació dels metges d'atenció primària, seran ara les empreses les responsables d'emplenar la informació de l'activitat funcional que desenvolupa el treballador, és a dir, tant l'emplenament del CNO com una descripció de les funcions que exerceix el treballador i el detall del seu lloc de treball. Finalment, en línia amb l'anterior, tampoc serà obligatori que el facultatiu empleni el nom de l'empresa, però sí que haurà d'emplenar el camp corresponent al lloc de treball que el treballador li indiqui, que posteriorment es contrastarà amb les dades que facilitin la empresa a l'INSS.

Novetats per a les persones de la llar

Les persones que presten serveis retribuïts en l'àmbit de la llar familiar tampoc hauran d'efectuar aquestes comunicacions al titular de la llar familiar, sinó que serà l'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS) qui ho comuniqui. Així, quan la persona treballadora de la llar iniciï una baixa mèdica, l'INSS dirigirà una comunicació via SMS a l'ocupador. A més, s'enviarà una comunicació postal, per informar-vos d'aquesta situació. També es realitzarà una comunicació electrònica que es podrà consultar a la Seu Electrònica de la Seguretat Social.  A partir d'ara, la persona ocupadora podrà visualitzar informació relativa a aquesta situació de baixa mèdica a través del Portal de la Tresoreria General de la Seguretat Social (TGSS), Importass, al qual podeu accedir des d'aquest enllaç.

L'ocupador, per part seva, haurà de lliurar un certificat d'empresa on constin les bases de cotització de l'empleada per a la tramitació de la prestació. Hi ha un enllaç que es pot descarregar el model de certificat amb les instruccions per emplenar-lo. Per sol·licitar a l'INSS aquesta prestació no és necessari desplaçar-se a una oficina, ho pots fer de manera telemàtica, disposis o no de certificat digital. Es pot fer amb certificat digital o cl@ve, a través de l'apartat destinat a la gestió de la prestació de la incapacitat temporal dins de la seu electrònica.

Aquest servei permet realitzar, per registre electrònic, les gestions necessàries en relació amb la prestació d'incapacitat temporal com poden ser la sol·licitud de la incapacitat, sol·licitud de recaigudes, presentar declaracions de situació i fills a càrrec, disconformitat amb altes, comunicar dades a efectes de l'IRPF, etc.