El sector del taxi espera la decisió del Ministeri de Transports (Mitma) sobre la modificació, després de la sentència europea, de la normativa vigent que regula les llicències VTC (vehicles de lloguer amb conductor) estatals, abans de la manifestació que durà a terme dijous vinent, si no veu assegurada la seva estabilitat. Els taxistes han tornat a veure amenaçats els seus interessos, després que el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) rebutgés el 8 de juny la limitació del nombre de llicències de VTC (utilitzades per plataformes com Uber, Cabify o Bolt) a una per cada 30 de taxi en l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), i han demanat al Govern "regulació urgent per garantir una mobilitat urbana equilibrada", informa Efe.

D'acord amb la sentència europea, aquesta limitació no està justificada per cap raó imperiosa d'interès general, ja que el que busca és garantir la viabilitat dels serveis de taxi, una cosa que suposa un motiu de caràcter purament econòmic. La decisió del TJUE resol una petició prejudicial plantejada pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, que tenia dubtes sobre la validesa d'una normativa estatal de l'AMB que, a més de la ràtio 1/30, exigia l'obtenció d'una autorització municipal addicional a la nacional per prestar serveis de VTC a Barcelona.

En aquest últim punt, la sentència admet que una llicència extra "pot resultar necessària" per a la bona gestió del transport, del tràfic i de l'espai públic, així com per a la protecció del medi ambient. Per tant, encara que la il·legalitat de la ràtio 1/30 obri la porta a la sol·licitud de milers d'autoritzacions, la xifra real de VTC que podran operar a les ciutats dependrà d'aquesta segona autorització que estableixin els ajuntaments.

L'Associació Nacional del Taxi (Antaxi) va advertir immediatament que les possibles interpretacions de la sentència del TJUE poden suposar un al·luvió d'autoritzacions VTC (que xifren en més de 130.000) que estarien habilitades per realitzar serveis urbans i va amenaçar amb mobilitzacions, si el Mitma no prenia mesures sobre això. Després de reunir-se amb el ministeri i aconseguir el seu compromís de legislar sobre aquestes milers de VTC sol·licitades, Antaxi va decidir ajornar la manifestació convocada inicialment per al passat 22 de juny fins dijous vinent.

Sense més reunions previstes, segons Antaxi, "tot està ara en mans del ministeri", que, per la seva part, ha assenyalat que, entre altres punts, "s'avança per incloure mesures que reforcin la lluita contra el frau i facilitar la convivència entre el taxi i les VTC". No obstant això, el ministeri ha subratllat en diverses ocasions que el marc d'actuació de l'Administració General de l'Estat "només pot comprendre el transport interurbà i, per tant, en l'àmbit urbà són les comunitats autònomes i ajuntaments els qui han de regular les condicions per autoritzar la circulació de les VTC".

Amb el reial decret llei de 2018, conegut com a "Llei Ábalos", a més que s'elevava la ràtio 1/30 a rang de llei, es facultava a les comunitats autònomes i els ajuntaments a regular l'activitat de VTC, creant les seves pròpies regles per atorgar o denegar noves llicències, amb un règim transitori de quatre anys (que va finalitzar el setembre passat), perquè adaptessin la legislació. Després d'aquell període, per compensar els perjudicis que pogués ocasionar als titulars de les VTC atorgades d'acord amb la normativa anterior i que poguessin ser anul·lades per respectar la ràtio 1/30, les autoritzacions d'àmbit estatal quedarien habilitades únicament per prestar serveis interurbans.

En considerar-se excloses de les negociacions entre el Mitma i el taxi, les patronals de VTC, Feneval i Unauto, han demanat a la Comissió Europea que intercedeixi davant del Govern espanyol, que intenta, segons el seu parer, aprovar "una regulació urgent per eludir al Tribunal", just abans de les eleccions generals del pròxim 23 de juliol. El Govern "treballa en un reial decret llei que, conforme a la Constitució espanyola, no podria ser impugnat davant dels tribunals directament per particulars, empreses o autoritats de Competència, deixant així al sector VTC en una clara situació d'indefensió", detallen en una carta enviada a començaments de la setmana passada a la comissària europea de Transports, Adina Vălean.

"Tal llei tindria per objectiu mitigar els efectes de la sentència del TJUE, sigui directament, o permetent que les autoritats regionals i municipals espanyoles ho facin", afegeixen en la seva missiva. Finalment, divendres passat, el ministeri va mantenir un encontre amb ambdues associacions, durant la qual, s'ha posat de manifest "una visió compartida sobre la vigència del marc de convivència entre el taxi i VTC existent a Espanya, sense perjudici de possibles evolucions partint del determinat pel TJUE i el reforç del marc per al seu control efectiu", d'acord amb Mitma.