L’Agència Tributària de Catalunya (ATC) reprendrà el setembre vinent les subhastes públiques electròniques dels béns embargats als contribuents que no han pagat els seus deutes. Així, l’ATC recupera una competència que, després de ser impugnada pel govern central el 2019, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va sentenciar el gener passat que corresponia a l’agència catalana. En aquests moments, hi ha nou béns pendents de sortir a subhasta: dos edificis, dos locals, dos solars i tres habitatges.
En un comunicat, l’ATC recorda que culmina el procés d’assumpció integral de totes les fases de la recaptació executiva dels deutes que gestiona i es dota d’una “eina clau en la gestió dels tributs”, que li permet recuperar els ingressos no cobrats.
Els lots que sortiran a licitació es podran consultar a la seu electrònica de l’ATC, que anirà actualitzant la informació sobre aquests béns. Es preveu que la primera subhasta se celebri a finals de setembre.
Les persones interessades en participar en la licitació dels béns ho podran fer a través del portal de subhastes del BOE. El primer pas serà efectuar un dipòsit del 5% del preu de sortida. Quan s’obri la subhasta i un cop que l’interessat hagi rebut l’acreditació pertinent, haurà d’ingressar aquest dipòsit del 5% del preu de sortida de cada bé pel qual vulgui licitar.
Un cop validat el dipòsit, es podran començar a fer licitacions durant 20 dies naturals des de l’inici de la subhasta. El sistema enviarà avisos als licitadors, per exemple, cada vegada que entri una licitació superior, fet que generarà la possibilitat de tornar a licitar pel mateix import o per un de més elevat.
En el moment de fer la licitació, s’haurà d’especificar si es fa “amb reserva de dipòsit” o “sense”. Si s’escull la modalitat “sense reserva”, l’Administració tornarà el dipòsit als licitadors que no hagin resultat adjudicataris. En cas contrari, si s’opta per fer la licitació “amb reserva”, els diners quedaran retinguts per tal de tenir l’opció d’adquirir el bé subhastat en el supòsit que l’adjudicatari no finalitzi el procés.
Un cop tancada la presentació de licitacions, la mesa de la subhasta es reunirà dins del termini màxim de 15 dies naturals per adjudicar els lots o declarar deserta la subhasta. Després, els adjudicataris disposaran d’un període de 15 dies més per completar-ne el preu, és a dir, ingressar la diferència entre el dipòsit i el valor total d’adjudicació. Si no ho fan, la mesa l’adjudicarà al següent millor licitador que hagi fet el dipòsit “amb reserva”.
Finalment, la normativa preveu que en qualsevol moment anterior a l’emissió de l’acta d’adjudicació dels béns o de l’atorgament de l’escriptura pública, el deutor pot fer el pagament íntegre de l’import i alliberar, així, el bé objecte de subhasta. Aquest fet implica la suspensió de la subhasta o, si és el cas, la finalització del procediment d’alienació dels béns subhastats, segons precisa l’ATC en el comunicat.
El TSJC ha dictaminat que l’ATC és competent per convocar subhastes de béns embargats, si bé estableix que aquesta activitat s’ha de fer a través del portal del BOE.