Des de fa temps que el sector del cava s'enfrontava al dubte, però ara ha acceptat que, per continuar comercialitzant als Estats Units, haurà de suportar un aranzel del 15%. Des de l'Associació Empresarial Cava (AECAVA) admeten que les expectatives d'un impost reduït del 2,5% eren baixes i que l'única opció és acceptar la realitat actual.

"Amb Trump, res es pot donar per fet, però nosaltres ja estem traçant les nostres estratègies basades en aquest 15%. El que necessitem ara és certesa", ha declarat el president de l'entitat, Joaquim Tosas, a l'Agència Catalana de Notícies. El sector també remarca que la mesura perjudicarà igualment els seus competidors, una circumstància que podrien aprofitar per guanyar terreny, per exemple, enfront del xampany francès, que té un preu superior.

El màxim representant d'AECAVA afirma que les empreses del sector porten mesos preparant-se per a uns aranzels que consideraven "inevitables", més enllà del percentatge definitiu. Tosas rememora que durant el primer mandat de Trump es va poder aturar la mesura, però que en aquesta ocasió, malgrat els esforços diplomàtics, s'anticipava que seria impossible evitar-ho. 

"És obvi que un aranzel del 15% no és positiu, però després de mesos d'especulacions i incertesa, per fi tenim clares les regles. Ara ens toca internalitzar aquest cost addicional i explorar vies per mantenir-nos competitius al mercat nord-americà", va assenyalar Tosas. Quant a l'impacte econòmic, AECAVA preveu que les vendes de cava als Estats Units, que l'any passat van assolir els 18 milions d'ampolles, podrien disminuir aproximadament un 10% en els propers mesos. De fet, Tosas afirma que el descens ja es va començar a notar a l'abril, quan es van fer els primers anuncis.

Il·lustrant aquest efecte, Damià Deàs, gerent de Caves Vilarnau, explica que els rumors inicials i la subseqüent fluctuació de xifres van provocar un "alentiment" important de les seves exportacions als Estats Units, un mercat clau que representa gairebé un 30% del seu volum d'exportació. "Els importadors van actuar amb por i es va notar", rememora.

No obstant això, tant Deàs com Tosas coincideixen que durant aquests últims quatre mesos el sector s'ha anat reconfigurant per assumir el nou context, conscient que tots els agents de la cadena, inclòs el consumidor final, haurà d'assumir part de l'esforç, ja sigui acceptant marges de benefici més estrets o pagant un preu més elevat.

Tots dos també apunten que aquest escenari obre "oportunitats" perquè el cava català incrementi la seva presència als Estats Units. Assenyalen que el xampany, el seu competidor directe en escumosos de mètode tradicional, parteix d'un "preu de venda mitjà més elevat", la qual cosa farà que el seu increment al lineal sigui major i que alguns consumidors es decantin pel cava com a alternativa. Tosas conclou que la guerra comercial iniciada per Donald Trump ha generat una inestabilitat i inseguretat jurídica que ha afectat el consum global i de la qual el sector cava n'experimentarà les repercussions, ja que les exportacions en general en resultaran perjudicades.

Recentment, el Tribunal d’Apel·lacions dels Estats Units ha escrit un nou episodi de la guerra comercial després de dictaminar que els aranzels "recíprocs", inclosos els gravàmens específics contra Mèxic, el Canadà i la Xina, van ser il·legals. La decisió judicial, que no ha estat unànime, valida una sentència prèvia d'un tribunal inferior i marca un revés significatiu per a la visió expansiva del poder executiu que caracteritza l'administració Trump. 

El nucli de la sentència rau en la qüestió constitucional de la separació de poders. El tribunal afirma de manera rotunda que el Congrés "en cap cas" va atorgar al president "poders amplis per imposar aranzels de la naturalesa" dels que Trump ha promulgat mitjançant ordres executives. Els magistrats han argumentat que aquestes ordres "excedeixen" les facultats que el Congrés li va concedir per "regular" les importacions, declarant-les "invàlides, en ser contràries a la llei".