El sector de la bellesa, la cosmètica i la cura personal (beauty) és una indústria àmplia que comprèn les àrees dels cosmètics, maquillatge, fragàncies, higiene personal i la cura de la pell i dels cabells. Aquest àmbit agrupa 780 empreses a Catalunya que facturen fins a 12.078 milions d'euros, xifra que equival al 4% del PIB, segons un estudi presentat aquest dilluns per ACCIÓ en col·laboració amb el Beauty Cluster. En comparació amb el darrer estudi, publicat fa sis anys, el nombre d'empreses que formen part d'aquest ecosistema han crescut un 35,4%, mentre que el volum de negoci que generen ho ha fet en un 32,5%. 

Aquesta indústria dona feina a unes 34.600 persones a Catalunya, un 18% més que fa sis anys i, pel que fa a les exportacions catalanes de perfumeria i la cosmètica, van assolir el seu rècord històric el 2024 i ja representen el 60% del total de vendes d'Espanya a l'exterior d'aquest sector.  Per segments de negoci, el del gran consum i el de la dermocosmètica i cura de la salut són els que concentren més companyies, amb un 12% i un 11% respectivament, mentre que les fragàncies i perfums concentren el gruix de la facturació a Catalunya amb 5.336 milions d'euros. Aquesta classificació està liderada pel Grup Puig, amb el 44% del total.

Internacionalització del sector de la bellesa

Segons les dades de l'informe, Catalunya se situa com la sisena regió de la Unió Europea en nombre de projectes d'inversió estrangera del sector de la bellesa captats en el darrer quinquenni (2020-2024). Catalunya ha captat sis projectes per 26,3 milions d'euros que han creat 276 llocs de treball. Es tracta de projectes de multinacionals com les estatunidenques Cosmo i Birchbox, l'alemanya Belersdorf i la britànica CPL, que han establert instal·lacions productives o de recerca a Catalunya. De fet, l'estudi apunta que el 13% de les empreses de bellesa presents a Catalunya són filials de companyies estrangeres.

D’altra banda, el document assenyala que Catalunya és la segona regió d'origen que més capital inverteix en el sector de la bellesa i la cura personal a la Unió Europea, només superada per l'Illa de França. En conjunt, s'han invertit 809 milions d'euros en 14 projectes que han permès crear 1.522 llocs de treball. "Es tracta d'un sector innovador per naturalesa que, més que cap altre, sap com anticipar, captar i transformar els desitjos dels consumidors", ha valorat el director executiu d'ACCIÓ, Joan Romero. "L'èxit de la indústria de la bellesa a Catalunya radica, en bona part, en l'aposta per vectors com la innovació i la internacionalització", ha recalcat Romero, que ha valorat el paper del Beauty Cluster.

Estats Units, França i Itàlia, els tres principals mercats exportadors

D'acord amb l'estudi, el 48% de les empreses del sector ubicades a Catalunya són exportadores regulars. El 2024, les exportacions del sector de la perfumeria i la cosmètica a Catalunya van assolir els 5.189 milions d'euros, cosa que suposa un 40% més en comparació amb l'any anterior i que marca el rècord històric per al sector. El sector de la bellesa concentra el 4% del total de les exportacions catalanes en conjunt, mentre que Catalunya concentra el 60% de les vendes de tot Espanya d'aquest àmbit.

Per segments, la perfumeria (amb el 68%), la cosmètica (19%) i el de la higiene personal (9%) representen el gruix de les vendes d'aquesta indústria de Catalunya a l'exterior. Els principals mercats cap a on es dirigeixen els productes catalans són els Estats Units (on s'exporten 659 milions d'euros), França (523 milions), Itàlia (343 milions), Alemanya (343 milions) i el Regne Unit (319 milions). En conjunt, aquests cinc països representen el 42% del total de les exportacions catalanes del sector el 2024. Són aquests mercats, juntament amb d'altres de l'Àsia, l'Àfrica i l'Amèrica del Sud els qui presenten més oportunitats de negoci internacional per a les empreses catalanes de la bellesa.

L'estudi destaca que es preveu que el mercat global de la bellesa i la cura personal creixi entorn d'un 6% anual fins a arribar als 580.000 milions d'euros de vendes minoristes l'any 2027. Es preveuen creixements a l'Àsia Pacífic, així com a Europa i a Nord-amèrica, mentre que el ritme es moderarà a la Xina, tot i que seguirà sent un mercat clau pel sector. Així mateix, s'identifica un auge de la bellesa basada en ingredients específics, així com la seva associació amb la salut --des del punt de vista de la prevenció, l'equilibri nutricional i l'estil de vida--, amb especial èmfasi en qüestions com l'impacte de les hormones en el benestar de la pell i els cabells.

Finalment, l'estudi destaca també la sostenibilitat en l'elecció dels consumidors, que opten per adquirir productes respectuosos amb l'entorn des d'un punt de vista social i mediambiental.