Mango és l’empresa de roba i complements més gran de Catalunya i una de les més grans d'arreu del món. La companyia, fundada l'any 1984 per Isak Andic, compta amb més de 16.400 persones en plantilla i el 78% d’elles són dones. Del total, unes 2.000 treballen a la seu de Palau-Solità i Plegamans, a 25 kilòmetres de Barcelona. És des d’allà on l'empresa dissenya cada any més de 18.000 peces de roba i accessoris, que posteriorment es vendran a més de 120 mercats.
En concret, les seus centrals de la multinacional es troben a Lliçà d'Amunt i a Palau-solità i des d'allà decideixen com es vestirà el món. L'emplaçament té capacitat de manipulació de 85.000 peces per hora i processa més de 170 milions de peces cada any. Mango té més de 2.844 punts de venda arreu del món i el pes del canal en línia representa el 32% del total del negoci, una línia que va estrenar l’any 2000. Va ser pionera a estrenar-se al comerç digital, ja que menys de l'1% de la població mundial tenia accés a internet en aquell moment i ho va fer més d'una dècada abans que la seva competència.
La companyia compta amb diverses línies de negoci: Mango Woman, Man, Kids, Teen i recentment ha llançat Mango Home, enfocat a productes de la llar.
Com és el procés de creació d'una peça de roba?
Dins la seu barcelonesa hi ha diferents equips des que es comença a idear la peça de roba fins que acaba a les botigues. Qui primer arranca el procés és l'equip d'estratègia, que treballa recopilant informació i dades per investigar les tendències del mercat, les necessitats dels consumidors, les preferències d'aquella temporada, què pot encaixar més als clients, etc. A banda, també tenen en compte la temporalitat, les diferents zones geogràfiques i les necessitats climatològiques de cada lloc, entre altres factors. Com a apunt, des de l’empresa expliquen que una gran font d’inspiració són els productes vintage, aquells amb certa edat, però que no han passat de moda, que sumat al seu coneixement fan que estableixin un panell de tendències.
Una vegada han acabat d'inspeccionar les tendències i d'analitzar el que es portarà --sempre tenint en compte que en el món de la moda es treballa a un any vista--, arriba l'equip creatiu. Aquests professionals començaran a desenvolupar les matèries i els dissenys de les peces de roba i complements. Des de l'elecció dels teixits fins a les fornitures, passant per les composicions, les formes i els repunts. Una vegada enllestit, la tasca queda en mans de l'equip de patronatge.
Aquí és on hi ha la part de tall i confecció, que és el que s'entén com a industrialització, i també hi ha els tècnics de qualitat, encarregats de comprovar que tots els materials que es faran servir són els idonis per a cada peça.
A l’equip de disseny i patronistes se’ls explica, a través d’una fitxa, quin disseny són els que sortiran, com seran, el volum que tindran i els detalls que incorporaran. Amb tot, els donen certes mesures de referències i els patronistes hauran d'entendre què és el que vol exactament el dissenyador per poder fer el patró. Una vegada elaborat, s'ha de tallar i posteriorment arriba el torn de les modistes. Les modistes són les persones encarregades de confeccionar els models. Treballen plegades amb els patronistes des de l'inici fins que la peça està acabada.
Control de qualitat i seguiment de la roba
Per veure el producte final, es prova cada peça en un maniquí o en diferents models per comprovar si hi ha errors, millores o s'han de fer canvis. Per aconseguir el mínim marge d'error, s'emproven els diferents models en totes les talles disponibles i això pot comprovar entre 3 i 4 rectificacions per a cada prototip perquè la peça quedi perfecta. Una vegada està llesta, caldrà que passi per tots els controls de qualitat.
El darrer pas és acabar de tancar la comanda i enviar els articles a les diferents botigues. A Mango hi ha un equip destinat a fer un seguiment de les peces per veure com estan funcionant dins la cadena, observen si hi ha incidents, es fan els canvis pertinents i es corregeixen en cas de necessitar-ho. A més, també hi ha un equip de control de qualitat, que es dedica a fer inspeccions aleatòries als articles de la companyia.