Shein, de peó a rei al tauler de la moda. Després de facturar uns 16.000 milions de dòlars el 2021, la companyia de moda low-cost s'ha posicionat com una de les multinacionals de moda més importants del món. A Espanya, el gegant asiàtic és la tercera marca amb més vendes, només per darrere de Zara i Primark, i la cinquena en nombre de clients. Qui hi ha darrere d'aquest l'èxit? Què amaga la marca? Compleix les lleis? "Shein és el pitjor retailer de la història. Ningú ha acumulat tants aspectes negatius com ells, i tenen zero respecte al medi ambient i a la sostenibilitat". Així defineix Laureano Turienzo, president de l'Associació Espanyola de Retail, la companyia de roba, que assegura que les condicions laborals del negoci són "intolerables" i que efectua els enviaments "saltant-se totes les normes econòmiques i ètiques de pagament d'impostos".

El directiu assegura que darrere de Shein "hi ha un gran núvol d'opacitat" i que no se sap del cert qui hi ha al darrere de la firma. "És tot molt gris. No venen a la Xina perquè la web no està disponible allà. No és sospitós això? A més, publiquen informes amb xifres i dades parcials, la persona que es troba al capdavant no apareix en cap rànquing ni llista, i mil coses més. Al final, Shein és el pitjor que li ha passat a la indústria de la moda, és l'empresa més nociva del sector".

Segons una investigació del Wall Street Journal, la facturació de Shein d'aquest 2022 seria pràcticament de 22.589 milions d'euros. Si aquesta xifra acaba confirmant-se, el retailer asiàtic superaria la sueca H&M i igualaria el nivell de vendes de Zara. "En tot just tres anys, el minorista de moda ha superat multinacionals com H&M i no sabem res d'ells, o gairebé res. Shein parla de moda en temps real, genera més col·leccions que la moda ràpida d'Inditex o Primark i està deixant la fast fashion en una posició ultralenta".

"Shein només té una cosa bona: l'estratègia que segueix a les xarxes socials. La multinacional és revolucionària en aquest sentit, ha captat molt bé qui és el seu públic objectiu, ha apostat per TikTok i Instagram, i això és d'admirar. Ningú ho fa tan bé com ells", apunta Turienzo. I el format pop-up amb què s'està posicionant a Espanya? "Això no és gens nou, no és revolucionari. Al capdavall, totes les grans firmes ho fan", assenyala el president de l'Associació Espanyola de Retail. Tanmateix, aclareix que cada vegada hi ha menys flagships i que la millor botiga i aparador per a cada comerç és la seva pàgina web.

Shein i sostenibilitat

A final d'any, l'ONG Greenpeace va analitzar desenes de peces de vestir de la marca asiàtica i, després de l'estudi, va declarar que les dades eren "alarmants". El 15% dels articles contenien substàncies químiques perilloses que superaven els límits reglamentaris de la Unió Europa, i el 32% concentrava nivells legals d'aquestes substàncies, però en proporcions "ja preocupants". En aquesta línia parla Laureano Turienzo, que argumenta que és insostenible enviar uns pantalons de 10 dòlars des d'Àsia i que per a l'empresa sigui rendible. "Shein té zero respecte per la sostenibilitat. Les dades no menteixen, i està clar que incompleix desenes de lleis". A més, posa èmfasi en les devolucions i indica que "com més car és el producte, més devolucions hi ha", però que en el fast fashion això no passa. "Només un de cada tres articles es tornen, i la resta o es llencen o s'emmagatzemen. Això és sostenible?", es pregunta el directiu.

La moda ràpida i els canals en línia acabaran posant fi a les botigues físiques i de barri? "Fa més de quatre dècades que haurien d'haver desaparegut, i no ha passat. S'estan perdent merceries, per exemple, però Espanya és dels països amb més establiments de frescos, com ara cafeteries, fleques i comerços al detall". Turienzo afirma que els negocis han "evolucionat" i que han anat desapareixent algunes botigues, però que d'altres s'han multiplicat. "Ara tenim milers de locals per a animals, les llibreries de barri viuen una època daurada, els supermercats estan a l'alça i hi ha un munt de locals asiàtics. És fals que ja no hi hagi establiments als barris, és ridícula aquesta declaració". De fet, l'expert en retail considera que el comerç electrònic és el gran aliat de la botiga física, i creu que les grans marques han crescut perquè han creat un ecosistema físic i digital immens. "Inditex disposa d'una gran xarxa de botigues i d'un canal online molt potent, i és un èxit d'empresa. El futur de les empreses passa per aquí, per la visió binària i no de l'un contra l'altre", sentencia.

Amb tot, Laureano Turienzo espera que aquest any "s'acabi la frase de la mort de la botiga física" i es comenci a parlar de l'escenari híbrid. "No hi ha consumidors d'un costat o de l'altre; els consumidors compren als dos llocs. Al final, el gran devorador de les botigues físiques són les botigues físiques", acaba.