Seguint la tònica de creixement atenuat de les vendes al comerç de proximitat el mes de desembre de 2023, la temporada de rebaixes que s'obre aquest diumenge apunta a un increment del 5% en les vendes de productes en promoció. La Confederació Espanyola del Comerç (CEC) considera que després d'una campanya de Nadal "relativament positiva", amb un lleuger augment de les vendes respecte a 2022, sobretot en aquells comerços dedicats a l'equipament personal, els comerciants esperen per a la campanya de rebaixes aquest lleuger augment i adverteixen que actualment la campanya de rebaixes està absolutament "desvirtuada".

Al·leguen els comerciants que la liberalització de les rebaixes, vigent des de 2013, va acabar amb els períodes obligatoris de descomptes i un altre tipus de restriccions, la qual cosa permet que els establiments no hagin d'esperar a dates delimitades per abaixar preus. Aquesta pràctica s'ha implantat massivament a les cadenes de modes i complements i ha permès i potenciat l'aparició de períodes de descomptes com el Black Friday, però també "ha desvirtuat l'objectiu original de les rebaixes, donar sortida a l'estoc acumulat durant l'any", segons l'organització.

En aquest sentit, el comerç de proximitat es mostra partidari de fer marxa enrere i tornar a establir períodes fixos per a les vendes amb descomptes. L'objectiu: garantir que els comerços puguin vendre amb uns "marges justos durant un període de temps limitat i suficient" i puguin assegurar la rendibilitat dels seus negocis.

A més, la patronal del comerç de proximitat espera que la campanya sigui breu, com en els últims anys, amb les compres concentrades en les dues primeres setmanes, després de les quals es reduiran les operacions, en part per "l'espiral de promocions que s'encadenen al llarg de l'any", en paraules de la CEC.

La pressió de l'augment de preus

El comerç de proximitat augura una despesa mitjana per client entorn dels 75 i 80 euros, fomentada més per l'efecte de la inflació que per l'augment de les vendes. L'efecte de la inflació a la butxaca dels consumidors -unida als descomptes constants- ha reduït l'afluència a les botigues durant les rebaixes d'hivern. A més, en el context actual, el sector descarta que es vagin a produir grans descomptes durant aquestes rebaixes, a causa dels alts sobrecostos que han estret en gran manera els marges per als comerciants.

El president de l'Associació Empresarial del Comerç Tèxtil i Complements de la Comunitat de Madrid (Acotex), Eduardo Zamácola, afegeix que els canvis en els hàbits de despesa dels usuaris arran de la pandèmia, que compten amb un menor pressuposat i prefereixen invertir-lo en lleure abans que en tèxtil, en declaracions a Efe.

L'Associació Espanyola de Consumidors (Asecon) també ha detectat aquest escenari i xifra una caiguda de gairebé el 13% en la despesa mitjana dels espanyols per a la campanya d'hivern de 2023 en comparació amb el mateix període de l'any anterior.

Les firmes que més rèdit han tret a la liberalització de les rebaixes han estat les grans cadenes de moda i complements i els centres comercials i magatzems. Les marques de Mango o Inditex i els magatzems del Corte Inglés han arrencat les seves campanyes aquest dissabte a les plataformes digitals. Però operadors com H&M i Tendam -en el que s'inclouen Cortefiel, Springfield o Women Secret-, van començar les rebaixes el 28 de desembre. Així mateix, el grup d'alimentació Carrefour -que té la seva pròpia línia de roba, complements i calçat-, les va avançar al 2 de gener.

A Catalunya, un 3,8%

Els empresaris de Comertia situen la previsió de vendes de cara al mes de gener amb un increment del 3,8%, respecte al mes de gener de 2023. La cadena de retail que agrupa aquesta associació han registrat una millora del comerç del 4,3% el mes de desembre passat. Un 51% de les empreses de retail valora de forma positiva la campanya de Nadal, alhora que el 40% considera que és neutra i el 9% restant assenyala que és directament negativa. Al llarg de desembre, el 67% de les empreses de Comertia ha tingut un augment de vendes en valor respecte del mateix mes de l'any anterior, un 0% les ha mantingut i un 33% les ha disminuït.

El passat 24 de novembre van començar els descomptes del Black Friday i un 42% dels empresaris indiquen que les vendes des de llavors fins a finals de desembre representen entre el 10% i el 20% de la facturació anual del seu sector, mentre que un altre 51% assegura que les vendes d'aquest període suposen només entre el 0% i el 10% de la facturació anual. Hi ha un 7% dels enquestats que respon que aquest percentatge és superior al 20%.

De cara al 2024, els empresaris de Comertia apunten que els principals reptes són l'augment de vendes online i presencial, la retenció de talent i contractació, la reducció de costos fixos, les noves obertures de tendes físiques a mercats locals, l'ampliació de canals de venda o l'expansió internacional, entre altres.

El president de la sectorial de comerç de la patronal Pimec, Antoni Torres, ha destacat també "la incertesa" amb què exerceixen la seva activitat els establiments petits davant el descens del poder adquisitiu dels consumidors per la inflació i els efectes del canvi climàtic, informa Efe.

De fet, el comerç català ha notat a la seva caixa el retard de l'arribada del fred, que els ha portat a acumular molt estoc de roba d'hivern, que esperen ara que pugui tenir sortida durant les rebaixes per salvar la temporada hivern. Segons una enquesta realitzada a les empreses associades a Pimec, el 59% desconeixia quin seria l'impacte de la campanya de Nadal i les rebaixes als comerços de proximitat.

Un 9,3% més d'ocupació adaptada a la reforma laboral

Adecco preveu que durant la campanya de rebaixes de gener es firmin a Espanya al voltant de 202.000 contractes, que suposen un 9,3% més que en el mateix període de 2022, quan es van firmar es van firmar 184.591 contractes. Es tracta de la primera campanya de rebaixes en el marc de la reforma laboral, per la qual cosa des de la consultora s'assegura que dels gairebé 202.000 contractes que es preveu que realitzi el sector de les empreses de treball temporal, un 10% seran contractes fixos-discontinus, mentre que el 90% restants ho seran temporals per circumstàncies de la producció. Aquesta proporció de feines fixes discontínues serà una mica inferior a la de la campanya nadalenca, que va ser del 20%.

L'oferta de llocs de treball per cobrir el període de rebaixes és una mica superior a la que es va registrar durant la campanya de Nadal, que va registrar un increment del 8% respecte de 2022. Segons les previsions de l'empresa de talent, Randstad, el període que inclou des de les primeres rebaixes de novembre de 2023 fins a les últimes del mes de gener de 2024 -conegut com la campanya nadalenca- la creació de llocs de treball es xifrava en 347.000 contractacions, 12.950 llocs de treball menys que el 2022, és a dir, un descens del 3,5%.