El comerç per veu, o sigui, les compres a través d'altaveus intel·ligents o assistents de veu com Alexa (Amazon) o Siri (Apple), creixerà amb força aquest 2025, fins a duplicar la seva facturació i superar els 81.800 milions de dòlars (71.500 milions d'euros).

La comoditat de no haver d'escriure en un teclat per buscar, comparar i, finalment, comprar productes o serveis fa que aquesta modalitat sigui cada vegada més freqüent perquè és àgil i, a més, és inclusiva, ja que simplifica el procés a persones amb determinades discapacitats.

Així ho explica un recent informe de la plataforma Capital One Shopping, del grup financer Capital One, que assegura que cada mes es realitzen més de mil milions de recerques per veu al món, encara que evidentment no totes acaben en compres.

Prenent com a exemple el mercat nord-americà, el més avançat en compres per veu, amb un 37% del total, els experts del portal tecnològic Coolest Gadgets calculen que la meitat dels consumidors d'aquest país (més de 128 milions de persones) han utilitzat la veu en algun moment del procés de compra.

Segons aquestes dades, l'elevada qualitat i rapidesa de la connexió a internet als Estats Units afavoreix aquesta tecnologia. Els assistents com Alexa ajuden a processar les comandes de veu amb més precisió, fet que millora l'experiència de l'usuari i permet realitzar transaccions més fluides.

Segons un informe de Alibaba.com Reads, precisament el processament de llenguatge natural (NPL, per les seves sigles en anglès) és el que més ajuda a què Siri i companyia comprenguin cada vegada millor les peticions que se'ls fan i puguin ser més útils.

D'aquesta forma, el comerç de veu avança cada vegada més, si bé també ho fan els ciberdelinqüents i si no estem alerta, no és difícil que ens gravin la veu, per exemple mitjançant falses trucades comercials aleatòries. Després la poden utilitzar per fer compres en el nostre nom, entre altres finalitats.

Per contrarestar aquest risc, una de les opcions que hi ha és crear una empremta de veu, fet que, a grans trets, suposa enregistrar una mostra de la veu de l'usuari –per exemple en el nostre propi assistent de veu– i passar-la per un sistema biomètric per analitzar les característiques úniques d'aquest so, com el to, el timbre i el ritme, i poder generar un model matemàtic capaç d'identificar-nos.

Aquesta plantilla o empremta s'emmagatzema de forma segura per a futures verificacions i quan es necessita, el sistema compara la veu de l'usuari amb l'empremta emmagatzemada i comprova la seva identitat. Poder fer compres des de qualsevol part i mentre es realitzen altres tasques, gaudir d'una facilitat més gran, practicitat i eficiència en el procés o rebre recomanacions personalitzades són alguns dels avantatges d'aquest tipus de comerç.

Des del punt de vista del venedor, amb aquesta modalitat es poden impulsar les vendes, mantenir la competitivitat al mercat, atreure nous clients i fidelitzar als ja existents.

El comerç per veu també fa que l'experiència de compra a distància sigui més accessible per a persones amb certes discapacitats, fet que contribueix a la inclusió digital i amplia l'abast del públic, expliquen igualment des dels portals Signifyd i Capital One Shopping.