El ministre de Transport i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha reobert el debat del pagament per ús de les carreteres, assegurant que Espanya té una reflexió pendent sobre com finança les seves carreteres, si mitjançant impostos (com ara) o mitjançant peatges. "Les carreteres no són gratis, o bé es paguen a través dels seus usuaris, o bé es paguen a través dels impostos de tots. Haurem de prendre una decisió i convido a les formacions polítiques que reflexionem amb responsabilitat", ha assenyalat durant la seva participació en un fòrum empresarial.

El ministre ha advertit que si l'elecció és pagar-les amb impostos, es continuaran donant situacions "no molt justes", com que un camió que ve d'Alemanya al seu pas pels diferents països de la Unió Europea pagui per utilitzar les vies, però quan arriba Espanya la fa gratis.

Puente ha recordat que la política actual del Govern és retirar els peatges de totes les autopistes en les quals són presents a mesura que van vencent els contractes amb les empreses encarregades d'operar-les.

"Nosaltres el que estem fent és anar a un sistema uniforme. Hem ja liberalitzat de peatges 1.000 dels 2.500 quilòmetres d'autopistes que ens trobem quan arribem al govern el 2018 i quan això estigui homogeneïtzat, haurem de prendre una decisió com a país", recull Europa Press.

Projecte de Mobilitat Sostenible

Quant al projecte de Llei de Mobilitat Sostenible, l'aprovació del qual ha de donar-se abans de final d'any per rebre un nou pagament dels fons europeus, el ministre ha allargat la mà al PP per aconseguir un consens en la seva tramitació.

"És un projecte que requerirà l'aportació de tots i amplis consensos. A mi m'agradaria que aquesta llei tirés endavant, com a mínim, amb el suport dels dos grans partits d'aquest país. I crec que és possible, no només desitjable, sinó que és possible", ha afegit.

Rodalies

Sobre la transferència integral dels trens de Rodalies de Catalunya (Rodalies) a la Generalitat, Puente ha advertit els catalans que aquesta operació "no serà un bàlsam de Ferrabràs", és a dir, que els robatoris de cable de la catenària, els atropellaments o els danys per vandalisme no s'eliminaran amb el traspàs de transferències.

"Lamento molt dir que no desapareixeran, encara que és veritat que quan nosaltres fem el traspàs també hi haurà hagut una millora important de les infraestructures amb les inversions que s'estan realitzant en aquest moment", ha explicat.

Ouigo

Finalment, el ministre també ha estat qüestionat sobre les seves declaracions sobre Ouigo, un dels rivals de la pública Renfe en l'alta velocitat, que acusa de competència deslleial per tirar els preus dels bitllets per sota dels 10 euros.

"Si al final el que estem és anant a un sistema en el qual les tres empreses (Renfe, Ouigo i Iryo) perden diners i són els respectius estats els que han de posar els diners (les tres tenen capital públic), el que estem dient és que el cost dels serveis d'alta velocitat l'han de pagar els Estats membres, els ciutadans, a través dels seus impostos", ha conclòs.