Nous descomptes als peatges catalans. A partir del 2 de gener, la Generalitat ampliarà la gratuïtat per als usuaris del peatge de la ronda de Manresa a més usuaris i ja no caldrà associar-hi cap mitjà de pagament. Es farà mitjançant el registre de la matrícula del vehicle a aquesta web del departament de Territori, ja a partir del 27 de desembre. 

Un cop donat d'alta al sistema, l'usuari es pot adreçar a les vies de peatge de pagament. En paral·lel, continuarà vigent el sistema actual de pagament dinàmic amb ViaT o l'aplicació Satellise. 

Els usuaris del peatge de la C-16 a Sant Vicenç de Castellet, a més, veuran com el peatge serà un 10% més barat, ja que els descomptes passaran de ser del 70% al 80% a la barrera  troncal i del 41 al 60% a la lateral. Ho ha anunciat aquest divendres el conseller de Territori, Juli Fernàndez.

La gratuïtat s'aplicarà per a tots els recorreguts entre l'enllaç número 41 de Sant Vicenç de Castellet i el final de l'autopista C-16 a Sant Fruitós de Bages, en tots dos sentits de circulació i als vehicles de la categoria II (turismes, furgons i furgonetes) de dilluns a divendres feiners, les 24 hores. 

Durant el primer trimestre de 2023, el Govern espera implantar també els nous descomptes anunciats per a la C-32, on es preveu que sigui gratis l'autopista en els moviments interns entre Cubelles i el Vendrell, així com que augmenti el descompte per a la mobilitat obligada entre Castelldefels i Sitges. 

El conseller Juli Fernàndez en atenció als mitjans | Fotografia: ACN
El conseller de Territori, Juli Fernàndez, en atenció als mitjans | Fotografia: ACN

L'impacte dels descomptes encara s'ha de determinar a l'espera de l'actualització dels preus amb la inflació. "Amb aquestes mesures facilitarem els desplaçaments de les persones que han d'utilitzar el peatge per mobilitat forçosa, ajudant així a millorar la vida dels ciutadans", ha dit el conseller Fernàndez. 

La C-16 i la C-32 amb dos peatges cadascun, van ser les úniques autopistes que van quedar de pagament a Catalunya, després que a l'agost de l'any passat s'aixequessin els de la C-32 nord i C-33, gestionades per la Generalitat, i els de l'AP-2 i l'AP-7, de titularitat estatal. En total, queden 120 vies ràpides de pagament, que deixaran de ser-ho quan expiri la concessió. és a dir l'any 2036 el tram Terrassa Manresa, l'any 2037 els túnels del Cadí i de Vallvidrera i fins a l'any 2039 l'autopista Pau Casals, que és com es coneix el tram sud de la C-32. 

El tram de 48 quilòmetres de la C-16 entre Sant Cugat i Manresa és gestionat per Autema i el de la C-32 entre Castelldefels, Sitges i el Vendrell per Aucat, ambdós conglomerats catalans propietat del gegant Abertis

Un pastís rodó

Amb les bonificacions públiques, que costen anualment a la Generalitat 50 milions d'euros, es busca compensar la pujada de preus que preveuen els peatges, després que les principals empreses concessionàries proposessin una alça històrica de fins al 8,4%, en línia amb l'establert per llei referent a l'augment de l'IPC (Índex de Preus de Consum). Es tracta de l'increment més gran dels preus fins ara, però el Govern espanyol està negociant amb les empreses perquè l'impacte als conductors no sigui tan gran.

Dels 2.000 quilòmetres d'autopistes estatals amb peatges, entre les quals hi ha les dues esmentades, 1.500 quilòmetres estan controlats per Abertis, Itínere, Globalvia, Meridiam i Guadalcesa. Els 500 quilòmetres restants són gestionats pel grup públic Seittsa, dependent del Ministeri de Transports. Es tracta d'un negoci rodó per a aquestes poques empreses que es reparteixen el pastís de les autopistes, i Abertis, Globalvia i Itínere són les que tenen més presència dins del sector.

L'import que abonaran les administracions a canvi de moderar la pujada de preus surt del saldo de compensació per inversions que no s'han pogut amortitzar amb l'esperat increment del trànsit. Les companyies van dur a terme millores i ampliacions de capacitat que no han atret els usuaris suficients, a causa principalment de la crisi causada per la pandèmia.

Des del departament d'anàlisi de Bankinter, qualifiquen la conjuntura de les subvencions com a positiva per a aquestes empreses, majoritàriament dedicades als sectors de la construcció i les infraestructures. "Les solucions que es planteja el govern podrien ser fins i tot més beneficioses. Una subvenció parcial sobre els peatges podria afavorir un increment del tràfic", asseguren els experts. En aquest sentit, creuen que la pujada de tarifes compensarà en gran manera l'increment dels tipus d'interès que porten aplicant els bancs centrals al llarg d'aquest any i continuaran augmentant durant 2023, oferint així certa protecció davant la inflació.