Els representants de set països de l'OPEP+ han decidit aquest diumenge, en una reunió telemàtica, incrementar la producció de petroli en 188.000 barrils diaris a partir del juny vinent. Aquest anunci es produeix en un moment en què el preu del petroli s'ha disparat per la guerra a l'Iran —aquest diumenge, el Brent cotitza per sobre dels 108 dòlars— i s'estén el temor a problemes de subministrament de querosè, indispensable per a l'aviació comercial.

Tanmateix, els analistes posen en dubte l'eficàcia d'aquest últim augment de la producció perquè alguns dels països que l'han anunciat necessiten que l'estret d'Ormuz estigui totalment obert –ara no ho està per la guerra– per complir els seus objectius.

Els set països que s'han reunit aquest diumenge de forma telemàtica són l'Aràbia Saudí, Iraq, Kuwait i Algèria (tots de l'OPEP), així com Rússia, Oman i Kazakhstan. El 7 de juny vinent es tornaran a reunir en el marc de l'anomenat Comitè Ministerial de Monitoratge Conjunt (JMMS) de l'OPEP+.

En un comunicat, l'Organització de Països Exportadors de Petroli (OPEP) i els seus aliats recorden que "l'ajust voluntari" acordat aquest diumenge se suma a l'augment del bombament anunciat l'abril passat (de 206.000 barrils diaris), fet que "referma el seu compromís amb l'estabilitat del mercat".

L'anunci d'aquest nou increment de la producció, el tercer aquest any, es produeix tan sols dos dies després de la sortida dels Emirats Àrabs Units (EAU) de l'OPEP i de l'aliança.

Els Emirats Àrabs Units, que van estar en disputa amb els saudites durant anys per les quotes de producció, esperen poder augmentar el seu bombament dels habituals 3,4 milions fins a uns 5 milions de barrils diaris una vegada que la situació al Golf Pèrsic s'hagi estabilitzat. A diferència dels altres països de la regió, l'economia dels EAU depèn cada vegada menys dels ingressos del petroli.

Les tensions geopolítiques per la invasió de l'Iran per part dels Estats Units i Israel han disparat la volatilitat al voltant del petroli, ja que el conflicte afecta diversos productors i, més concretament, la seva capacitat d'exportació. L'estret d'Ormuz, i el seu tancament i obertura, s'han convertit en una arma de negociació i pressió.

A causa de la guerra a l'Iran, la producció dels països de l'OPEP es va reduir en 8 milions de barrils diaris al març, que suposa un 27,5% menys del que van extreure al febrer. El descens de producció va disparar el preu més del cru d'un 50% en menys de dos mesos.

Abans del conflicte bèl·lic, el barril de petroli Brent, de referència a Europa, es pagava entre 60 i 70 dòlars. Des d'aleshores, s'ha estabilitzat per sobre dels 100 dòlars, amb excepcions, i ha arribat a fregar els 120 dòlars. Aquest diumenge, se situa per sobre dels 108 dòlars.