Mercabarna preveu comercialitzar aquest Nadal més de 100.000 tones de producte fresc -carn, peix i hortalisses-, entre un 2% i un 8% més que l’any passat. Concretament, Associació d'Empreses Majoristes de Mercabarna (Assocome) preveu que la distribució s'incrementi un 2% en els productes de peix fresc, fruites i hortalisses i, d'entre un 5% i un 8%, per al marisc, la carn i l'aviram selecta, aquesta última amb la pularda del Penedès i províncies franceses com a producte estrella. També hi ha una part de la venda que correspondrà a producte congelat.
El vicepresident de l'Assocome, Pere Prats, ha destacat que el calendari influeix força en l'evolució de les vendes i que aquest any és més favorable perquè la distribució dels festius, ja que el dia de Nadal és un dijous i Sant Esteve -festiu a Catalunya-, un divendres, dues trobades familiars que "enllacen" amb el cap de setmana. Prats ha reconegut que la campanya de Nadal del 2025 arriba en un "context de preus elevats" per als aliments i productes frescs, amb una "alta inflació" i "altres realitats" que afecten aquests sectors, com les "guerres comercials" o les restriccions a la pesca.
Per esquivar els encariments i la massificació a les portes de Nadal, els majoristes del peix i el marisc i la carn han constatat un avançament de les compres per part tant dels restauradors com de les famílies. En el que afecta el peix, moltes compres es van avançar al mes d'octubre, principalment amb els productes que millor aguanten la congelació com ara el lluç, el calamar o les sèpies. Les compres de carn, per la seva banda, s'han incrementat a finals de novembre.
Partir de preus més alts
Pere Prats en una roda de premsa a Mercabarna, ha estat acompanyat dels presidents de diferents associacions i gremis sectorials, que han detallat el que preveuen per a les seves vendes. Així, el vicepresident de l'Associació d'Empresaris Majoristes de Fruites i Hortalisses de Barcelona (AGEM), Lorenzo Carrasco, ha recordat que els preus al mercat a l'engròs "han incrementat aquest any un 8%" per a les fruites i "al voltant del 5%" per a les hortalisses: "Aquesta és la previsió que mantenim per al desembre", quan pronostiquen distribuir 88.000 tones, un 2% més que el 2024. No obstant això, ha celebrat la baixada de preu del raïm blanc i de la patata monalisa, que registra un descens de més del 20% en comparació amb el 2024.
Per la seva part, el president del Gremi de Majoristes del Mercat Central del Peix de Mercabarna (GMP), Àngel Máñez, ha explicat que es preveu comercialitzar unes 6.000 tones d'aquest producte; un 70% de les quals, producte fresc, entre peix i marisc. Per al consum de peix, la demanda podria arribar a les 6.000 tones, de les quals un 70% correspondrà a producte fresc amb un increment previst de les vendes del 2%; i del 7% pel que fa al marisc. Unes xifres que dependran molt de la climatologia i de les quotes per a la pesca al Mediterrani que imposi Brussel·les. En aquest sentit, el president del Gremi de Majoristes del Mercat Central del Peix de Mercabarna (GMP), Àngel Máñez, que ha donat “ple suport” a les reivindicacions del sector pesquer català, ha dit confiar en un bon acord “perquè en cas contrari ho passaran molt malament”. Amb tot, Máñez ha deixat clar que el mercat s’abastirà amb normalitat aquest Nadal de la majoria d’espècies i amb preus, tot i que s’encariran entorn del 6%, adaptats a totes les butxaques.
Des del sector carni de Mercabarna, especialitzat sobretot en vedella, xai i cabrit, es preveu una bona campanya. La distribució de carn de vedella, xai i cabrit augmentarà al voltant d'un 8% aquest Nadal, fins a assolir les 2.200 tones. Martí Colomer, portaveu del sector carni d’Assocome, ha destacat que no esperen que el brot de pesta africana (PPA) afecti les vendes de carn, tot recordant que Mercabarna no comercialitza carn de porc. Amb tot, ha afegit que "les coses s'estan fent bé" i que la gent "ha d'estar tranquil·la" perquè el producte tindrà "la màxima qualitat".
El portaveu del sector carni de Mercabarna, Martí Colomer, ha afegit que, en el seu camp, els restaurants "comencen a fer provisió de producte" a l'octubre "no per tema de preus, sinó per tenir un producte de molta qualitat", mentre que el consumidor final s'acosta a la seva carnisseria de confiança durant "la segona quinzena de novembre" per comprar la carn per Nadal.
Al camp de les aus, malgrat no proporcionar una xifra exacta de distribució estimada, els majoristes de Mercabarna preveuen augmentar un 8% les vendes d'aquests animals respecte del 2024. L’aviram tradicional, amb la seva condició de criança a l’aire lliure, viu des de fa temporades "la seva particular Reinaixença", com ha destacat Josep Capdevila, expert en aviram d´Assocome.
