Marbella i Barcelona són les ciutats espanyoles més cares per gaudir d'un allotjament hoteler i han deixat enrere el preu mitjà que es pagava el 2019, encara que no són una excepció, totes les ciutats i destins milloren les seves xifres respecte a aquell any, aconseguint màxims històrics, segons l'últim baròmetre del sector hoteler, elaborat conjuntament per STR i Cushman & Wakefield, corresponent al primer semestre de 2023. Malgrat que els nivells d'ocupació estan encara lleugerament per sota de les xifres prepandèmia, el cost per allotjar-se a Espanya és un 20% superior al de 2019, quan els hotels espanyols tenien un preu mitjà de 112,8 euros, mentre que aquest any ha estat de 135,8 euros, sempre amb relació al primer semestre de l'any, és a dir, sense tenir en compte els mesos estivals. Respecte a 2022, l'increment del cost mitjà ha estat del 10%.

Segons el preu mitjà diari, el rànquing per ciutats el lideren Marbella amb 240,8 euros, encara que suposa un ajustament a la baixa del 3% respecte al de l'any passat. On sí que s'ha revalorat el preu per habitació és a Barcelona que, amb 172,6 euros, aconsegueix una pujada del 18,4% fins al juny respecte a 2022, la més gran de tot Espanya, i del 16,5% sobre 2019. Madrid aconsegueix el tercer esglaó al pòdium amb 146 euros, un 13,2% més que l'any passat. Aquesta millora, segons assenyala l'informe, es pot atribuir al pes del turisme internacional que ha confirmat el 2023 la seva recuperació a les principals ciutats espanyoles. "L'evolució que podem observar en els preus mitjans, que han crescut amb força, és fruit tant de la inflació com de la consistència de la demanda", assegura Albert Grau, soci i codirector de Cushman & Wakefield Hospitality a Espanya.

No obstant això, els experts pronostiquen una certa desacceleració per als pròxims trimestres, ja que la demanda en alguns països d'origen dona alguns símptomes d'estar tocant sostre. Això no impedeix que, segons l'opinió de César Escrivà, Regional Mànager Southern Europe de STR, "Espanya és en condicions de tancar un exercici el 2023 excel·lent perquè els indicadors fins al juny anticipen el que pot ser una molt bona temporada vacacional. La millora de l'ocupació és generalitzada i encara hi ha una mica de marge per continuar creixent en els mesos vinents".

El baròmetre semestral, que recull dades de 1.200 hotels i al voltant de 150.000 habitacions a la península Ibèrica, confirma la plena recuperació de l'activitat hotelera i turística a Espanya. Aquesta recuperació es plasma també en els nivells d'ocupació alts, del 70,2% en el primer semestre, malgrat no ser la temporada més alta i, especialment, en els ingressos per habitació disponible (RevPAR) que milloren els de 2022, en un 23%, però també els de 2019. Les xifres situen els ingressos per habitació disponible el 2019 en 81,7 euros en el conjunt del territori i aquest any han assolit els 95,4 euros, un 16% més, i que marquen un rècord en un primer semestre en el global de tot Espanya i assenyalen una tendència de plena recuperació del sector. Les ciutats que encapçalen la classificació d'ingressos són Marbella (153,1 euros), Barcelona (130,9 euros), Màlaga (106,4 euros) i Madrid (104,5 euros).

En aquest primer semestre, a Màlaga, l'ocupació s'ha recuperat fins al 81,8%, un 10% més que en la primera meitat de 2022, mostra de l'oferta desestacionalitzada que ofereix la província, segons l'informe. Molt notable ha estat la projecció de València, que aconsegueix situar-se en segon posat, amb una ocupació del 78,3%, un 11,6% més que l'any passat. Per la seva part, Barcelona i Madrid aconsegueixen molt bones ocupacions amb el retorn del segment business i el turisme internacional, amb un 75,9% i un 71,6%, respectivament. Aquestes xifres de Barcelona i Madrid milloren les de l'any passat en un 15,6% i en un 13,2%, respectivament. Entre les illes, el comportament és molt bo a les Canàries, amb un 76,2%, un 12,7% més que el mateix període de 2022 i més moderat a les Balears amb un 60,7% d'ocupació, un 6,9% més que l'any passat, en espera de la temporada estival. Per a Bruno Hallé, soci i codirector de Cushman & Wakefield Hospitality a Espanya, "la indústria hotelera va aconseguir contenir els efectes de la pandèmia pel que fa a preus, la qual cosa ha permès aplicar correccions a l'alça una vegada recuperats els nivells d'ocupació, responent a una inflació que també afecta el marge operatiu dels negocis".