El lloguer d'un habitatge ja és un 59,69% més car que pagar una hipoteca, amb una bretxa de fins a 430,97 euros al mes, ja que la quota mitjana del lloguer a Espanya es va situar el març en 1.153,03 euros mensuals, mentre que la quota mitjana de la hipoteca va ser de 722,06 euros al mes, segons dades de l'últim Baròmetre d'Esforç Financer de iAhorro. En comparació a les dades de l'any passat, s'ha produït un increment interanual del 3,53% en el preu del lloguer, mentre que la quota mitjana de la hipoteca ha caigut un 27,34%.
"Existeix un gran problema d'oferta, que tensa tant el mercat del lloguer com el de les hipoteques. Si això no se soluciona, encara que els tipus d'interès es desplomin, tornarem a veure pujades tant en els lloguers com en les hipoteques", ha afirmat el director d'Hipoteques de iAhorro, Simone Colombelli.
Per a l'expert, existeixen diverses raons que expliquen aquesta bretxa entre hipoteca i lloguer, entre elles, que l'esforç de la compra no és només la hipoteca, sinó que també cal pagar per avançat una entrada i unes despeses que podrien ascendir fins al 30% del preu de compra, per la qual cosa qui tingui aquests estalvis "preferirà hipotecar-se que pagar un lloguer", més encara amb la baixada de tipus. Segons l'expert, la pujada de preus de l'habitatge està fent que el grup de persones que no pot fer front al desemborsament inicial sigui gran i, per tant, cada vegada hi ha més gent que "no té més remei que optar pel lloguer, la qual cosa genera tensió de preus creixent en aquest sentit".
Els espanyols destinen gairebé el 40% del salari al pagament del lloguer
Davant d'aquesta situació, els espanyols han de destinar el 37,4% del seu salari al pagament del lloguer, mentre que aquest esforç baixa fins al 23,42% en el cas del pagament d'una hipoteca. En cap comunitat autònoma no és més rendible pagar el lloguer que la hipoteca. No obstant això, l'esforç financer actual és més baix que el de fa un any, quan s'havia de destinar un 38,38% del sou a pagar el lloguer i un 34,25% per abonar les quotes d'una hipoteca.
Les quotes mitjanes que paguen els hipotecats baixen a totes les comunitats autònomes si es comparen amb les registrades l'any passat, però les caigudes més grans es veuen a Galícia (-26,35%) i el País Basc (-24,73%). Concretament, a la comunitat gallega han passat de registrar una quota hipotecària mitjana de 624,12 euros mensuals a una de 460,30 euros de mitjana, mentre que al País Basc la quota ha caigut dels 985,19 euros als 741,51 euros de mitjana.
Al contrari, Extremadura és la regió amb la quota mitjana més baixa (423,11 euros), seguida de Galícia (460,31 euros), Múrcia (483,95 euros de mitjana) i Castella-la Manxa (498,14 euros), totes per sota dels 500 euros de mitjana.
Catalunya, on més baixa la quota mitjana del lloguer
Pel seu costat, Aragó (-2,58%), Extremadura (-1,16%), Galícia (- 0,74%) i fonamentalment Catalunya (-3,4%) han experimentat rebaixes en les quotes mitjanes dels lloguers que paguen els seus ciutadans cada mes. Sobre Catalunya, Colombelli matisa que a l'esmentat territori, sobretot, "es produeix de forma paral·lela una caiguda important de l'oferta d'habitatge de lloguer" després d'haver-se intensificat la regulació del seu mercat d'habitatge en arrendament, per la qual cosa, segons l'expert, "hi ha dubtes de si l'impacte de la limitació de preus serà durador".
En el costat contrari, Castella-la Manxa (+8,41%), Cantàbria (+5,94%) i les Illes Balears (+5,65%) va ser on hi va haver més pujades interanuals del preu mitjà del lloguer. En els últims dos casos podria estar condicionat "per la proximitat de la temporada d'estiu, amb els lloguers de vacances".
Tanmateix, a Castella-la Manxa "es produeix per la migració dels ciutadans que ja no es poden permetre un lloguer al centre de les grans ciutats (en aquest cas, a Madrid) i que ara busquen un lloguer més assequible fora dels nuclis urbans, però amb opcions de desplaçament fàcils".