Les aerolínies han recuperat pràcticament la seva capacitat precovid i fins i tot, en alguns casos, la superen, en espera d'un estiu turístic rècord a Espanya, el primer sense cap tipus de restriccions, després de l'adeu a l'ús obligatori de la mascareta a l'avió el febrer passat. Les aerolínies tenen programats 219 milions de seients per a aquest estiu a Espanya, un 3% més que els volats el 2019, però també és cert que es mantenen alguns desafiaments com la inseguretat geopolítica, la inflació, la pujada del preu del combustible, l'escassetat de personal, els retards en el lliurament d'avions o les vagues, entre altres, que poden afectar la temporada alta. Companyies com Ryanair, al capdavant, o Iberia, se situen aquest estiu per sobre de la capacitat de 2019 i d'altres tenen previst igualar-la (Vueling o easyJet) o moure's ja en nivells molt pròxims a 2019 i fins i tot superar-los en alguns dels seus mercats, segons EFE.

La capacitat programada per Ryanair és un 14% superior a la de 2019 i un 10% a la de 2022, que ja va ser un any "rècord" per a la companyia de baix cost irlandesa, que és la que més passatgers transporta a Espanya. L'aerolínia té aquest estiu més de 60 noves rutes programades en comparació amb l'anterior i un augment de freqüències en més de 150 rutes. A Espanya, compta amb 725 rutes, catorze més que l'estiu passat, i 92 avions en les seves bases espanyoles.

En la programació d'Iberia destaquen els seus mercats de llarga distància: Llatinoamèrica i els Estats Units. En el primer, on operarà prop de 280 vols setmanals amb divuit destins a setze països, recupera tota la seva oferta prepandèmia i creix un 23,4% sobre l'exercici passat i fins i tot se situa ja un 2% per sobre de 2019 en els mesos estivals i un 5% en el conjunt de 2023. Respecte dels Estats Units, compta amb un 15% més de vols que el 2022, fins a 124 de setmanals entre Espanya i vuit destins al país. A més, la seva filial de baix cost, Iberia Express, ofereix 27 rutes i incrementa la seva capacitat en un 10% davant 2022, amb un pes especial de l'oferta nacional (un 10% més de seients entre Madrid i les Canàries que fa un any i un augment del 5% de la freqüència de vols operats a les Balears respecte a 2022 i del 47 % davant 2019).

Companyies amb nivells de 2019

Vueling, que, com Iberia, forma part del grup IAG, preveu aquest estiu els mateixos nivells d'operativa de 2019, amb 278 rutes a 104 destins a més de 30 països, 53 de noves respecte a 2019 i 22, en relació amb 2022, i una mitjana de 700 vols diaris a tota la seva xarxa. Igualment, la low cost britànica easyJet preveu que la seva capacitat assoleixi els nivells prepandèmia en els mesos d'estiu, mentre que Air France s'ho proposa al mercat espanyol, on oferirà onze rutes des de nou aeroports, encara que en l'àmbit del grup que forma amb KLM, la seva oferta encara està un 5% per sota de la de 2019. La neerlandesa, per la seva part, incrementa en un 2% respecte a 2019 la seva capacitat a Espanya, on operarà des de 8 aeroports (Alacant, Barcelona, Bilbao, Eivissa, Madrid, Màlaga, Palma de Mallorca i València cap a Amsterdam).

Transavia, que va anunciar augments del 16% en la seva capacitat per a aquest estiu davant el precedent des dels Països Baixos, França i Bèlgica a Espanya, s'ha vist obligada a reduir en gairebé un 5% els vols planejats a la seva xarxa a escala global fins al juny, als quals es pot sumar un 2% addicional el juliol i l'agost, a causa de la falta d'avions per demores en el lliurament i en reparacions. La low cost del grup Air France-KLM ha cancel·lat ja de forma preventiva més de 350 vols des dels Països Baixos, principalment a Espanya, Portugal i Itàlia.