A Espanya hi havia 1,99 milions de jugadors en línia actius al tancament de 2024, la qual cosa suposa un increment del 21,6% sobre l'any anterior que, en termes absoluts, implica que es van sumar al món del joc i les apostes digitals 459.250 persones, segons la Direcció General de l'Ordenació del Joc (DGOF) No obstant això, en termes nets, el nombre de jugadors creix en 354.200, perquè unes 105.000 han deixat el joc virtual. A finals de 2023, constaven registrats 1,64 milions de persones actives en els jocs digitals.

L'informe del Perfil del Jugador en línia 2024, publicat aquesta setmana, assenyala que el 83,15% dels jugadors són homes; el 85,7% són entre 18 i 45 anys i de mitjana juguen cada mes 950.000, amb un temps mitjà d'activitat de 5,74 mesos. Un 22%, tanmateix, només estan actius durant un mes o fins i tot menys. L'organisme responsable del joc no informa directament dels diners que es gasten aquestes persones en el joc virtual; encara que sí de forma indirecta, perquè per poder jugar en línia, cal inscriure's a les plataformes en línia. Cosa que permet un seguiment detallat del món del joc virtual a Espanya.

En aquestes plataformes, els jugadors dipositen fotos que els donen accés als jocs en línia. L'any passat, la totalitat dels dipòsits van sumar 4.568 milions d'euros, amb els quals es van fer operacions per 3.141 milions d'euros. Aquesta retirada total equival als diners gastats en joc virtual durant l'any passat i és gairebé un 20% més que el 2023, any en què es van retirar 2.622 milions d'euros per gastar en jocs digitals. Per la seva part, les operadores virtuals del joc van ingressar 1.455 milions d'euros l'any passat, un 17,6% més que el 2023. La resta es va destinar a premis

Entre les quatre modalitats de joc en línia. Guanya per golejada les apostes, amb 1,57 milions de persones són aficionades a Espanya, la qual cosa dona un increment del 25,4% respecte a desembre de 2023. El casino, amb 1,14 milions, és el segon joc amb més seguidors i un augment proper al 30% l'últim any; al pòquer en línia juguen 394.900 persones, un 13% de pujada, i al bingo digital gairebé 92.000, un 1,7% més que al desembre. Perquè a prop de la meitat dels jugadors en línia no es limiten a un de sol.

2.741 euros a l'any

L'any passat, la despesa mitjana per jugador actiu (registrat en les plataformes) va ser de 706 euros, un descens de 26 euros sobre l'any passat (-3,5%). Els homes, a més de ser majoria en el joc en línia, també gasten més: 740 euros a l'any, per 538 de les dones. Per trams d'edat, la despesa més gran, de 1.146 euros a l'any, correspon al tram de 46 a 55 anys i el menor, amb una despesa anual mitjà de 299, als compresos entre 18 i 25 anys.

No obstant això, l'informe diferencia entre els que estan registrats (1,99 milions a 31 de desembre) dels que hi han dipositats fons (1,84 milions) i dels quals realment han jugat -han retirat fons- al llarg de l'any passat, (1,14 milions). Amb aquesta perspectiva, més realista, el nombre de persones que van jugar l'any passat va créixer un 23,2% i van fer un desemborsament mitjà de 2.741 euros (2,7% de descens sobre 2023). I de mitjana, van jugar 21 vegades durant l'any.

Un negoci disparat

El joc en línia creix de forma exponencial en tots els conceptes. Si comparem amb l'any passat, el nombre de persones registrades en les plataformes de joc en línia ha augmentat un 21,6% (el 23,2% si ens limitem als que van jugar realment al llarg de l'any passat). Els diners destinats al joc, si bé és cert que va caure el 3,2% (26 euros), continuen sent molt alt, ja que el 2023 va ser un any d'inflexió, ja que la despesa va créixer 152 euros, en percentatge el 26%. El que explica que els diners gastats a Espanya en joc en línia s'hagin disparat l'any passat el 20%.

Però les xifres són més espectaculars si les analitzem des de la pandèmia. El 2019, hi havia registrats en les plataformes 1,36 milions d'espanyols, la qual cosa suposa un augment de 625.160 persones, un 45% més, i la despesa mitjana anual s'ha elevat de 512 euros a 706 (194 més), equivalent al 38%. Això fa que la despesa en joc en línia hagi augmentat en sis anys en 1.903 milions d'euros, un 153% o expressat d'una altra manera, s'ha multiplicat per 2,5 vegades.

Un creixement que s'explica per una extensió en el perfil de jugador en línia. Encara que lleugerament, la dona s'incorpora cada vegada més, perquè ha guanyat una lleugera quota, del 16,6% del total el 2019, al 16,8% l'any passat. Amb les edats, tanmateix, s'està produint una concentració més gran dels joves. Així, la generació de 18 a 25 anys suma ja el 34,2% del total, set punts més que el 2019. La resta dels rangs ha descendit: els de 26 a 35 redueixen 2,7 punts percentuals (pp) el seu pes en el total dels jugadors en línia; els de 36 a 45 cauen 2,5 pp; entre 46 i 55 anys perden 0,1 pp; 0,7 pp la següent cohort i els de més de 65 anys en sumen 22.900 -500 més que en 2019-, encara que en el còmput cedeixen mig punt percentual.

Resultats ruïnosos

L'informe també aporta una interessant informació sobre els premis. El 2024, dels 1,99 milions de jugadors registrats, 1,52 milions (76,3%) van tenir pèrdues que van sumar en conjunt 1.750 milions d'euros i 423.214 van obtenir (21,2%) beneficis amb el joc en línia; en total, 343 milions d'euros. Un 2,45% ni van guanyar ni van perdre.

Però amb una dada demolidora. El 5% del total -alguna cosa menys de 100.000 persones- van acumular el 64% del total de les pèrdues, en conjunt, 1.120 milions d'euros, amb una mitjana d'11.250 euros a l'any. En concret, el 80% del total de les pèrdues -1.590 milions d'euros- es va concentrar en el 10% dels jugadors. L'any passat, 139.290 (7%) persones van perdre més de 3.000 euros, i només van superar aquests diners en guanys 20.784 jugadors (1% del total).