Els ensenyaments que va deixar el tancament de mercats els mercats internacionals per la crisi de la pandèmia i els cada vegada més successius conflictes geopolítics que alteren les relacions comercials i provoquen inestabilitat en les relacions comercials estan darrere del canvi d'estratègia de la indústria exportadora, cada vegada més propensa a ser allà on s'ubiquen els seus clients. Ho demostra l'últim informe anual Conjuntura 2023 i Perspectives 2024 d'Amec, la patronal espanyola de les empreses industrials internacionalitzades.

El 2023, 13 empreses van establir 18 noves filials, gairebé el doble que el 2022. Un total de 142 empreses d'Amec compten amb 664 implantacions a l'exterior. Aquesta tendència es deu "al creixent interès dels clients per apropar la producció a la seva ubicació, la qual cosa impulsa el fenomen de la glocalització", assenyala l'informe sobre aquest aspecte i el valora com "un factor de competitivitat" que subscriu i impulsa des de les seves activitats de suport a les empreses internacionals. Les empreses que formen part d'Amec generen un volum d'exportació superior als 7.800 milions d'euros, exporten de mitjana el 53,9% de la seva facturació i inverteixen el 4,5% en innovació.

Del teixit representat per Amec, el 75,7% de les implantacions són comercials, però això permet ser a prop de les decisions de compra que estableixen els productors locals. El país amb un major nombre d'empreses espanyoles internacionalitzades establertes al mercat d'origen de la seva demanda és els Estats Units (50 empreses), seguit de la Xina (43), Mèxic (43) i França (37), en el balanç de 2023. Es pot destacar que ser a prop del client també esvaeix els problemes que una de cada quatre empreses confirma tenir a l'hora de gestionar les cadenes de distribució i/o aprovisionament. "Davant d'aquestes dificultats significatives, l'anticipació, amb una bona prospectiva, i l'adaptabilitat són fonamentals per afrontar amb èxit l'activitat internacional", explica el director general d'Amec, Joan Tristany.

En aquest sentit, si bé el mercat local és una de les principals fonts d'aprovisionament per a més del 50% de les empreses, la resta prové de mercats tan pròxims com sigui possible, és a dir, se centren en Europa. De nou es deixa veure el pes de la "glocalización". Els proveïdors europeus dominen el rànquing, sent liderat per Itàlia, Alemanya i França. En general, les importacions provinents de països com Itàlia, Alemanya i França corresponen a components tecnològics d'alt valor afegit que no es poden aconseguir al mercat local. També s'importen productes acabats per complementar l'oferta.

Les importacions provinents d'Àsia i països com Portugal i Turquia estan més vinculades amb materials o components de baix valor afegit en els quals es busca un avantatge en preu.

Les vendes a l'exterior creixen un 5,5%

L'any passat es va caracteritzar per una acceptable evolució de les exportacions industrials, amb un augment del 5,59% respecte a 2022, "malgrat les turbulències geopolítiques i l'augment de les dificultats en l'activitat internacional", subratlla l'informe. Entreveu també l'interès empresarial per continuar creixent als mercats exteriors: el 68,7% de les empreses consultades per la patronal esperen continuar incrementant les seves exportacions el 2024, i estimen que ho faran amb una mitjana del 6,86%.

Respecte als mercats elegits per atreure a la demanda, pocs canvis hi ha hagut l'últim any. França, els Estats Units i Portugal van mantenir les seves posicions com primers mercats de destí el 2023. Alemanya va escalar un lloc, mentre que el Regne Unit va descendir una posició fins al sisè lloc. En 2023, el pes relatiu de les exportacions dirigides als Estats Units-Canadà i l'Europa fora de l'euro van disminuir lleugerament la seva representativitat respecte a 2022, mentre que la Unió Europea, l'Orient Mitjà, Àsia, i Amèrica Llatina van incrementar el seu pes relatiu.

En línies generals, aquests seran els mercats que també es potenciaran el 2024. Estats Units, França, Mèxic i Alemanya, però destaca el paper que està prenent l'Aràbia Saudita, que s'explica pel gran dinamisme de la seva economia l'últim any i que continuarà creixent de forma exponencial, especialment als sectors de Smart Cities, Construcció i Béns d'Equipament, segons destaca l'informe anual Conjuntura 2023 i Perspectives 2024 d'Amec.