El govern espanyol ha plantejat aquest dilluns una proposta d'esquema de quotes dels treballadors autònoms per al 2026. En una reunió amb patronal, sindicats i associacions d'autònoms, l'executiu espanyol ha plantejat una pujada per a tots els trams de cotització. En concret, s'establiria un pagament de 217,37 euros per a rendiments inferiors a 670 euros mensuals, i arriba fins als 796,24 euros per a aquells que superin els 6.000 euros al mes. Això equival a elevar en 17 euros la quota més baixa per a aquest any (200 euros) i apujar en 206 euros, des dels 590 euros vigents, la més elevada. L'esquema planteja quinze trams amb pujades que varien en cada un d'ells.

El president de l'associació d'autònoms ATA, Lorenzo Amor, ha considerat que aquesta proposta és "una nova estocada" per als autònoms: les quotes pujaran en 450 euros l'any a qui guanya 30.000 i entre 1.000 i 2.500 euros a qui guanyi més de 38.000 euros. "I això només el 2026. En pretenen una altra per al 2027 i el 2028. Amb l'aval d'ATA, no", ha deixat clar Amor.

Perquè la proposta del govern espanyol determina les pujades, també, per als dos anys següents. De cara al 2027, la proposta del govern espanyol arrenca en 234,73 euros per al tram més baix de rendiments i acaba en 1.002,49 euros per al més elevat. De cara al 2028, el plantejament comença amb 252,1 euros i tanca en 1.208,73 euros.

Per la seva banda, per al president d'UPTA, Eduardo Abad, "els trams de cotització s'assemblen molt als que totes les organitzacions, tant sindicals com patronals i les associacions d'autònoms, vam acordar posar en marxa l'any 2022".

Reclamen afegir un tram per la part baixa

Abad ha assenyalat que estudiaran la proposta i ja ha reclamat establir un tram inferior al més baix per a autònoms de l'àmbit artístic o dels creadors de contingut que, estant dins d'altres règims ja afiliats, puguin tenir accés a ser autònoms sempre que aquests ingressos no superin els 4.000 euros l'any.

El Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions ha plantejat la seva proposta per al sistema de cotització d'ingressos reals dels autònoms, amb pujades de quotes de manera progressiva per al període 2026-2031. El departament que dirigeix Elma Saiz planteja que les bases mínimes i quotes associades segueixin la mateixa evolució lineal entre 2028 i 2031. 

Modificacions per al cessament d'activitat

Sobre el cessament d'activitat, Abad ha indicat que la Seguretat Social ha plantejat "modificacions substancials". Així, el president d'UPTA ha indicat que la seva organització enviarà aquesta mateixa setmana la seva proposta per millorar el document proporcionat pel Ministeri per al seu debat posterior.

Respecte a això, des d'ATA, el seu portaveu ha considerat que el cessament d'activitat plantejat és "un bluf", ja que actualment estan denegant el 60% de les sol·licituds de la prestació i amb els canvis plantejats passaríem a què deneguessin el 40%.

El 40% d'autònoms, als trams baixos

La Seguretat Social recorda que gairebé el 40% dels autònoms, 1,38 milions, es troben als primers tres trams de la taula de cotització (entre menys de 670 i 1.166 euros al mes) i detalla que la quota per al 2026 en aquests tres casos "quedaria entre els 217 i els 271 euros", segons ha informat. Es tracta d'increments de 17 euros, 14 euros i 11 euros davant de les quotes vigents aquest 2025, però que segueixen per sota de la mínima de l'any previ a l'arrencada del sistema.

La Seguretat Social també assenyala que poc més del 15% dels autònoms, 570.000 persones, es troben als tres trams més alts de la taula de cotització (entre els 3.620 i el màxim 6.000 euros al mes). En aquests trams, incideixen, la pujada de quotes és més notable, tenint en compte la quantia de la base de cotització. I comparen que el 2022, un autònom amb aquest nivell d'ingressos, que cotitzava per la mínima de 960 euros, tenia una prestació de cessament d'activitat (atur) de 672 euros mentre que el 2026 aquesta prestació pujaria a 1.355 euros.

En el cas de la prestació per naixement i cura de menor, afegeixen les mateixes fonts, es quedava llavors en només 960 euros i el 2026 arribaria als 1.937 euros.

Les fonts del Ministeri d'Inclusió també expliquen que a la proposta es recull l'actualització de la tarifa plana, que és de 80 euros actualment, perquè sigui el 40% de la quota mínima del tram més baix, és a dir, que pujaria a 87 euros el 2026.