El govern d'Espanya impulsarà la reducció dels vols que durin menys de 2,5 hores i tinguin alternativa ferroviària, tret d'en casos de connexió amb aeroports-hub que enllacin amb rutes internacionals, segons l'acord al qual han arribat el PSOE i Sumar aquest dimecres en la Comissió de Transició Ecològica del Congrés.

La proposició no de llei que han pactat, a iniciativa de Sumar, suposa també que l'Executiu analitzarà el marc europeu que existeix per a una possible restricció dels vols dels jets privats i per gravar fiscalment el querosè utilitzat com a combustible al sector de l'aviació.

L'eliminació dels vols nacionals de durada inferior a 2,5 hores, si hi ha possibilitat de fer amb tren el mateix recorregut, és una mesura inclosa en l'acord per formar un govern de coalició PSOE i Sumar que van firmar Pedro Sánchez i Yolanda Díaz després de les eleccions generals del passat 22 d'octubre. Sumar, no obstant això, ha intentat en la comissió forçar als socialistes a anar "més enllà", instant l'Executiu, en la seva proposició no de llei, a estudiar les conseqüències de suprimir vols de fins a tres hores de durada, a fi de reduir les emissions de l'aviació.

S'estima que l'aviació és responsable d'entre el 5% i el 8% de l'impacte climàtic global i, si no es prenen mesures sobre això, s'espera que les emissions de l'aviació es dupliquin per a 2050, fins a representar una quarta part del conjunt mundial de gasos amb efecte d'hivernacle, segons l'Atles Europeu de la Mobilitat publicat per la Green European Foundation.

La diputada d'En Comú Podem Júlia Boada ha destacat que França ha eliminat recentment tres rutes de dues hores i mitjana amb alternativa ferroviària que formaven part de l'acord de l'Estat francès amb Air France, quan va rescatar a la companyia durant la pandèmia de covid, i ha lamentat que Espanya rescatés "Iberia, Vueling i Air Europa per més de mil milions d'euros sense condicionants, ni tan sols ambientals."

El diputat socialista Arnau Ramírez va rebutjar ampliar la mesura als vols de tres hores i va condicionar el seu vot a favor a què Sumar acceptés les seves esmenes dirigides a "respectar la promoció del turisme com a motor econòmic i les característiques de la insularitat".

La negociació finalment va culminar en un text pactat que insta el govern a "impulsar la reducció dels vols domèstics en aquelles rutes en les quals hi hagi una alternativa ferroviària amb una durada menor a 2,5 hores, tret d'en casos de connexió amb aeroports-hub que enllacin amb rutes internacionals. També a "analitzar la directiva que s'està elaborant en l'àmbit de la Comissió Europea sobre la fiscalitat dels productes energètics i les iniciatives europees relatives a la restricció dels vols dels jets privats".

La iniciativa ha tirat endavant amb els vots en contra del PP, que ha considerat la mesura "ineficaç" per descarbonitzar l'economia; i de Vox, que ha afirmat que portarà els espanyols a ser "menys competitius i que comportarà "més pobresa i un retrocés en drets i llibertats en nom del fanatisme climàtic".