El Parc Mòbil de l'Estat (PME), responsable de gestionar la flota de l'Administració General de l'Estat per a funcions de representació i protocol, va augmentar el seu nombre de vehicles en 35 unitats el 2022, fins a 673 turismes, un 5,5% més que en 2021. L'increment d'aquell any es produeix després de dues caigudes consecutives, el 2019 i el 2020, de la flota dedicada a la representació de l'Estat. Aquell any, el conjunt de l'Administració Central va tenir al seu servei 36.991 vehicles de diversos formats i usos, un 2,6% més que el 2021, excloent les unitats a disposició de les forces de seguretat de l'Estat i de les Forces Armades.

Les compres dels últims tres anys han tingut per objectiu donar de baixa a les unitats dièsel per obtenir una flota més ecològica, amb cotxes híbrids (gasolina i electricitat) o els denominats electrificats (elèctrics cigars i els híbrids endollables, que redueixen les seves emissions considerablement per sota dels híbrids normals). A tancament d'aquell any, el 77% dels 673 vehicles en servei per a funcions de protocol eren ecològics, quan el 2019 no arribava a la meitat de la flota.

100 d'elèctrics i 1 'plug-in'

Un impuls que ha adquirit el 2022 una dimensió desconeguda en exercicis anteriors, ja que dels 101 turismes adquirits, un centenar exacte van ser elèctrics cigars i l'1 restant, un híbrid endollable. El 2021, encara que també hi va haver majoria d'elèctrics (tant furgonetes com turismes) i d'híbrids endollables, el Parc Mòbil de l'Estat va adquirir una bona quantitat d'híbrids normals, 8 (les emissions dels quals no s'allunyen gaire dels models de combustió) i, fins i tot, dues unitats de combustible, una per a Presidència del govern espanyol i una altra per a la Direcció de l'Estat (Casa Reial).

Els últims cent vehicles elèctrics que han entrat al servei del Parc Mòbil són Nissan Leaf 40 Kw amb una autonomia teòrica de 378 quilòmetres i un preu de 29.282 milions d'euros. L'híbrid plug-in és un Renault Megane Sport Tourer E-Tech plug-in hybrid pel qual el govern de Sánchez ha desemborsat 35.127 euros. Tots els Leaf serviran indistintament als ministeris, encara que sota el paraigua del Parc Mòbil, mentre que el Megane s'ha adjudicat a Presidència de govern espanyol.

El 2021 els models elèctrics purs triats van ser de Renault, el Kangoo Express ZE per a furgonetes, amb 10 unitats i un cost unitari de 21.570 euros, i 59 turismes Renault Zoe Life 80 per 22.854 euros. El 2020, en ple covid i amb mobilitat molt reduïda, l'adquisició de cotxes es va alentir, tot i que entre la vintena de compres se'n van incloure 5 d'elèctrics, també Zoe, però de menor autonomia. No obstant això, la primera compra de cotxes elèctrics es va donar el desembre de 2018, amb l'adquisició de 9 Zoes de Renault. Les primeres unitats ecològiques, com les denomina el PME, són híbrids normals, en concret Toyota Prius, un cotxe emblemàtic en aquest tipus de motorització i pioner al mercat. La seva entrada en servei va ser el 2016 i, juntament amb el Toyota, l'altre model híbrid elegit per als cotxes oficials ha estat el Ford Mondeo.

Reducció de flota

La transformació amb tints mediambientals de la mobilitat dels alts càrrecs del govern espanyol, de la Direcció de l'Estat i altres alts organismes de l'Estat no és l'única estratègia que duu a terme el Parc Mòbil de l'Estat. La reducció de la flota ha estat molt forta en les últimes dècades, tot i que s'ha estabilitzat amb l'arribada dels governs socialistes i la substitució dels models de combustió. La crisi financera que arrenca el 2009 va suposar una forta retallada de la flota i també de personal. El 2009, el PME comptava amb 1.022 cotxes, però el 2010, amb Rodríguez Zapatero al govern, es va imposar una política de zero compres, que va mantenir Mariano Rajoy fins a 2017.

En aquells set anys es va reduir del miler a 643 cotxes, per despuntar el 2018, amb l'arribada de Pedro Sánchez a La Moncloa fins a 818 cotxes. A partir d'aleshores, el parc s'ha reduït durant dos anys, amb un mínim el 2020 de 621 vehicles, per a un repunt en els dos darrers anys, amb una forta presència de cotxes elèctrics i híbrids endollables. En qualsevol cas, la retallada es va iniciar amb l'arribada del segle, perquè el 2000 la flota comptava amb 1.331 unitats i, des d'aquell any, s'ha produït un descens continuat. Al segle anterior, el 1998, el PME comptava amb 2.400 vehicles per a les seves tasques de protocol i representació.

Cotxes blindats

La quarta part de la flota, que no és ecològica, està formada per turismes blindats per al trasllat de membres de la Casa Reial i del govern espanyol i altres alts càrrecs de l'Estat, encara que el veterà en servei és un camió grua, de marca Mercedes, adquirit a finals del segle passat. En servei hi ha una mica més de 50 cotxes blindats, alguns amb més de 20 anys d'antiguitat, com els Peugeot 607 per al servei d'escorta de personalitats, amb un cost una mica superior als 100.000 euros.

Mercedes S600 al servei del Rei. EP
Mercedes S600 al servei del Rei. EP

Dels grans cotxes de representació, igualment blindats, el més vell és un Mercedes S600 per a la Casa Reial, que el 2003 va tenir un cost de 390.226 euros. Segons el llistat dels 673 cotxes del PME, es comptabilitzaven cinc Mercedes S600 adjudicats a la Direcció de l'Estat, l'últim de 2019 que, amb un preu de 549.945 euros, és el més car del Parc Mòbil. A més d'aquests Mercedes, la Casa Reial té la seva pròpia flota, amb tres Rolls-Royce Phanton de 1952, el Mercedes de 6 rodes de 1941 que Hitler va regalar a Franco o una flota de Cadillac que s'utilitzen per als moviments d'autoritats estrangeres de visita a Espanya. Tots ells de Patrimoni Nacional.

A8 de Presidència de Govern. EP
A8 de Presidència del govern espanyol. EP

Per al servei del president del govern espanyol, el PME va adquirir el 2017 un Audi A8, igualment blindat, per valor de 498.042 euros, i un segon A6, de 2007, valorat en 174.049. Una mica més moderns són de BMW 760, també amb blindatge, comprats per 367.049 euros. A més, hi ha A6, tot i que no tots són blindats, per al servei dels ministres.