La Fundació Cercle d’Economia ha convocat aquest dilluns el XV Premi Ensenyament que reconeix projectes innovadors en l’àmbit educatiu a escoles de primària, secundària i de formació professional per "estimular la recerca de noves fórmules que millorin la qualitat de l’educació a Catalunya". En aquest marc, la fundació s'ha mostrat "preocupada" pels resultats del sistema educatiu a Catalunya i ha alertat que alguns dels exercicis d’avaluació dels alumnes catalans "demostren que no s’està anant pel bon camí".
En aquesta línia, des de la Fundació Cercle d'Economia han criticat que en l'àmbit intern, les proves de competències bàsiques als estudiants de primària i d’ESO que fa la Generalitat de Catalunya "mostren repetidament uns resultats poc satisfactoris, per bé que hagin millorat una mica aquest últim any". En la comparativa internacional, l’última edició de l'informe PIRLS (Estudi Internacional de Progrés de Comprensió Lectora), assenyala que els alumnes catalans de quart de primària han baixat 15 punts en comprensió lectora entre 2016 i 2021 i situen Catalunya a la cua d’Espanya. D’altra banda, l'OCDE, en el darrer informe sobre Espanya, destaca les mancances del sistema educatiu català i la Fundació censura que "encara tenim una taxa massa elevada d’abandonament escolar i de repetidors a secundària".
"Direcció, autonomia i avaluació"
Davant d’aquesta realitat, la Fundació Cercle d’Economia considera que "l’exercici responsable de la direcció i l’autonomia d’escoles i instituts és la clau per la millora en la qualitat de l’ensenyament no universitari". Una autonomia que consideren que hauria d’anar lligada a la necessitat d’avaluar els resultats educatius. "En definitiva, direcció, autonomia i avaluació són les tres potes de la millora en l’ensenyament", defensen.
Paral·lelament, l'entitat critica que les previsions de dotar les direccions de les escoles i instituts de més funcions i capacitats "no s’acaben de complir" i posen èmfasi en el fet que els equips directius de les escoles i instituts públics "no tenen la capacitat suficient de conformar els seus claustres ni de dirigir de forma efectiva els seus centres". "Malgrat que sembla que hi ha un acord polític generalitzat sobre la importància de l’ensenyament, no s’han materialitzat les transformacions necessàries del sistema per dotar de més capacitats directives als centres, més autonomia, ni més avaluació. I per descomptat, la Fundació del Cercle considera que també fan falta més recursos que ajudin a baixar la ràtio d’estudiants per classe", agreguen.
Amb tot, l'organisme apunta que "cal trobar la manera per elaborar indicadors i evidències que detectin ràpidament els centres que no acaben d’assolir els seus objectius, alumnes que no aprenen tant com caldria o professionals que necessitin suport i acompanyament perquè el sistema educatiu hi pugui actuar amb celeritat" i afegeixen que "la Fundació Cercle d’Economia entén que les proves de competències bàsiques van en aquesta direcció i valora positivament que la Generalitat de Catalunya estigui prenent mesures per corregir els dèficits detectats".
Auge de la immigració i sisena hora lectiva
D’altra banda, la Fundació Cercle d’Economia recorda que l’auge de la immigració els darrers anys ha comportat que l’alumnat sigui cada vegada més divers. Per això considera que cal que les escoles i els instituts puguin donar "resposta adequada" a aquesta diversitat, adaptant-se als ritmes, capacitats i possibilitats de cada alumne. Finalment, des de la Fundació Cercle d’Economia reclamen recuperar la sisena hora lectiva a les escoles públiques de primària per tal d’assegurar l’equitat entre l’escola pública i la concertada. "Aquesta diferència és una causa de desigualtat que el nostre sistema educatiu no hauria de permetre".
El president del Cercle d’Economia Jaume Guardiola i el president de la Fundació Cercle d’Economia Pedro Fontana han participat en l’acte de convocatòria del XV Premi Ensenyament Fundació Cercle d’Economia que es lliurarà el 2024. També hi han intervingut la consellera d’Educació Anna Simó i el ministre d’Educació de Portugal João Costa.