Els exportadors xinesos estan accelerant l'enviament de contenidors cap als Estats Units per aprofitar la treva comercial de 90 dies que van acordar ambdues potències i que rebaixa els gravàmens mutus que es van imposar. El portal Vizion, especialitzat a rastrejar el trànsit de càrrega global, ha assegurat aquest dijous que les reserves de transport de contenidors des de la Xina als Estats Units han augmentat fins a un 277% des que es va anunciar la treva.

"Hi ha un problema de saturació en el transport de contenidors perquè totes les empreses estan intentant enviar els seus productes en aquest termini de tres mesos. Ningú no té la certesa de si els aranzels tornaran a pujar en el futur i la prioritat és despatxar tot el possible com més aviat millor", ha assenyalat a EFE l'empresari Zhao Xiadi, president de Beijing Diamond Sport International Trade Co., que efectua enviaments des del port de la ciutat oriental de Shanghai.

Segons Zhao, "dins del sector tots saben que la veritable aturada va durar a penes entre tres i quatre setmanes, aproximadament durant el mes d'abril. La pausa va començar a començaments d'aquell mes i, per a principis de maig, la majoria ja havia reprès l'activitat o s'hi estaven preparant".

Pressió logística

El diari The Paper informa que associacions, companyies portuàries i navilieres estan veient com el port de Yantian, un dels més importants del sud del país, està "apilant contenidors" i que els transportistes que operen el mercat nord-americà afronten una gran pressió logística en aquests últims dies. Per la seva part, Wang Xin, presidenta de l'Associació de Comerç Electrònic Transfronterer de Shenzhen, explica a aquest rotatiu que molts faran comandes massives a curt termini a causa del Prime Day d'Amazon al juliol: "Hi podria haver una allau de trameses. Les empreses estan reposant inventari i els ports busquen vaixells que facin els enviaments", resumeix.

Treva comercial

Aquest dilluns, després de dos dies d'intenses negociacions a Ginebra (Suïssa), Pequín i Washington van publicar un comunicat conjunt en el qual confirmaven un acord per rebaixar els gravàmens durant tres mesos: Els EUA del 145% al 30%, i la Xina del 125% al 10%. És a dir, una treva que reduirà en 115 punts percentuals els aranzels creuats que, segons portals especialitzats com Zhitong Finance, ha fet que les empreses estiguin "competint a contrarellotge per enviar les seves mercaderies" als Estats Units, aprofitant la conjuntura.

Mentrestant, el diari Global Times també recull el testimoni de Li Pichong, director d'una empresa exportadora d'aliments enllaunats a la província de Zhejiang, que certifica que gairebé tots els seus clients nord-americans han reprès les seves comandes i que han sol·licitat "trameses urgents". La suspensió aranzelària acabarà el 10 d'agost i alguns analistes són optimistes sobre un acord comercial més durador, la qual cosa ajudarà a reduir el risc d'interrupcions a la cadena de subministrament abans de les festes de final d'any.