El resum és que Cyber Monday ja representa el dia de compres en línia més important de l'any. El dilluns després d'Acció de Gràcies ha estat un dia popular de compres en línia des de principis del segle XXI. Abans de l'era dels telèfons intel·ligents, els consumidors utilitzaven el primer dia laborable després del llarg cap de setmana d'Acció de Gràcies per consultar els llocs web dels seus minoristes favorits per trobar ofertes que podrien haver perdut en les vendes presencials del Black Friday o en viatges de cap de setmana més tranquils al centre comercial.

Els seus orígens

L'any 2005, la National Retail Federation, a través del seu portal comercial, Shop.org, va decidir donar un nom al dia: Cyber ​​Monday gràcies a una jove executiva de relacions públiques de la NRF anomenada Ellen Davis. En un article del diari The New York Times, Michael Barbaro, va registrar l'expectativa de NRF que el primer Cyber ​​Monday seria el dia de compres en línia més gran de la temporada de vacances. De fet, no ho era. Aquest honor va recaure en el 12 de desembre de 2005, per raons que es perdran per sempre a la història. Però el terme es va quedar enganxat i va néixer el Cyber ​​Monday.

Aleshores, l'NRF va aprofitar l'èxit de màrqueting de Davis llançant el lloc de compra únic CyberMonday.com, una mena de centre de compensació per a descomptes i ofertes posteriors a l'Acció de Gràcies. Al principi, CyberMonday.com era pràcticament l'únic lloc per trobar ofertes de Cyber ​​Monday. Més tard, es va convertir en un dels molts llocs de comerç electrònic impulsats per afiliats que ofereixen ofertes guanyadores per a consumidors i venedors. I avui, ja no existeix. Com tants altres llocs web i plataformes minoristes que ofereixen ofertes de Cyber ​​Monday, el lloc original de Cyber ​​Monday es va convertir en víctima del seu propi èxit.

Guanya terreny al Black Friday?

NRF no va poder mantenir el Cyber ​​Monday en secret per sempre. Gairebé immediatament, els principals minoristes en línia (juntament amb plataformes de comerç electrònic operades per minoristes físics com Target i Walmart) van començar a oferir les seves pròpies ofertes de Cyber ​​Monday sense connexió a CyberMonday.com.

Tot i que el Cyber ​​Monday no va ser inicialment el dia de compres en línia més important de l'any, la intuïció de NRF no estava equivocada; els consumidors realment volien comprar grans el dilluns després de l'Acció de Gràcies. Els minoristes van jugar degudament el dia com una extensió natural d'un cap de setmana de compres ja popular i van programar les seves millors promocions en conseqüència. Les primeres innovacions de comerç electrònic, com ara el vestidor virtual de Gap, van augmentar el sentit col·lectiu de possibilitats dels minoristes i dels consumidors. També ho va fer l'aparent voluntat dels consumidors de comprar articles no convencionals en línia. El 2005, les vendes d'equips esportius i de fitness van créixer un 49% i de mobles un 34% del 2004 al 2005, el que suggereix que els consumidors se senten més còmodes amb la idea de comprar un sofà o una cinta de córrer en línia.

El creixement recent del Cyber ​​Monday ha estat especialment impressionant. El 2014, el portal ComScore va informar que les vendes d'ordinadors de Cyber ​​Monday van superar els 2.000 milions de dòlars per primera vegada. Les vendes totals de Cyber ​​Monday, inclosos els mòbils, van ser centenars de milions de dòlars més. I les vendes van augmentar un 12% en cadascun dels dos anys següents. Tenint en compte la línia de base més alta, cal destacar que el 12% dels 2.000 milions de dòlars és molt més que el 20% dels 608 milions de dòlars.

Segons Bloomberg, el domini del Cyber ​​Monday està en perill d'eclipsi pel Black Friday, el dia original de la temporada de compres de vacances. El Black Friday del 2019, les vendes en línia van superar els 7.400 milions de dòlars, segons TechCrunch, gràcies als profunds descomptes de centenars de grans minoristes nord-americans, inclosos Walmart, Best Buy, Apple i Target. El Cyber ​​Monday i el Black Friday estan involucrats en una carrera armamentística de comerç electrònic? Amb prou feines. Els dos dies persegueixen el mateix ampli grup de consumidors: caçadors d'ofertes que busquen un avantatge en les seves compres de vacances.