La burocràcia està al capdavant de les preocupacions de les empreses i les traves administratives són en ocasions fre a oportunitats, a més de retardar processos. Però també afecta les persones, que la pateixen, per exemple, per demanar ajuts com l'Ingrés Mínim Vital, que no arriba a la meitat de beneficiaris potencials per la complexitat per sol·licitar-lo, o per sol·licitar devolucions en la renda, que podrien executar-se d'ofici.

Per això, el Cercle d'Economia ha centrat una sessió a la burocràcia en la reunió dedicada a la productivitat, ja que el primer va en detriment del segon. La taula de debat ha comptat amb Cristina Herrero, presidenta de l'Airef, una funcionària nomenada pel Congrés la missió de la qual és posar l'administració davant del mirall perquè vegi els seus defectes. I la burocràcia és, potser, el més gran d'ells.

"Hi ha una associació clara entre productivitat i actuació administrativa. És difícil trobar una trava en la qual no aparegui l'administració", ha lamentat. "L'administració ha de garantir i controlar, la pregunta és quant, com i quan", ha afegit. "Hi ha un principi bàsic que és de proporcionalitat", ha respost a la primera pregunta, i sobre la segona, "el més àgil possible". Sobre el quan, ha explicat que pot ser ex ante de o ex post i ha lamentat que a Espanya s'ha apostat pel primer, amb una "burocràcia defensiva".

"És necessari automatitzar processos i no demanar a l'administrat coses que ja té l'administració", ha dit Herrero, i hi ha insistit en diverses ocasions: "No n'hi ha prou amb tenir digitalitzat el sector públic si està molt burocratitzat i et demanen papers que ja tenen". Ha posat com a exemple quan, després d'una sentència que obligava a tornar diners de les retencions de l'IRPF a alguns contribuents, no es va tornar d'ofici sinó que calia reclamar-ho i, a més, es va trigar un any a activar un mecanisme per demanar-ho.

La visió empresarial i acadèmica

Vanessa Gelado, sènior managing director i country head de Hines Spain, ha explicat que es troba en el dia a dia amb traves burocràtiques i ha lamentat que el temps no és valuós per a l'administració però sí per a les empreses: "El temps té un cost d'oportunitat i un cost econòmic, és molt important per a les empreses. De vegades un projecte no es llança perquè no hi ha claredat en el temps i en el cost. I això a l'administració li importa més aviat poc, no són variables que tingui en compte". Gelado ha demanat que el silenci administratiu s'interpreti com a positiu.

Víctor Lapuente, catedràtic de Ciència Política Universitat de Göteborg, ha lamentat que Espanya és a la cua en agilitat de la seva administració. "La burocràcia és necessària, però a Espanya tenim uns problemes especials, tenim un nombre absolutament monstruós de burocràcia. Molts països estan malament, però nosaltres estem pitjor", ha assegurat. "Si digitalitzes processos barrocs, no guanyes res, i cal tenir en compte la falta de capacitats digitals de part de la població", ha afegit.