L'activitat dels creuers va suposar una facturació de 1.200 milions l'any 2024 a Catalunya, dels quals 700 milions van contribuir al PIB, i va generar 9.500 llocs de treball, segons un estudi elaborat per la Universitat de Barcelona amb la col·laboració del Port de Barcelona i de la Cruise Lines International Association.
El 70% d'aquesta activitat, és a dir 855 milions, es concentra al Port de Barcelona, que va acollir 2,8 milions de creueristes, dels quals el 78%, 2,2 milions, va visitar la ciutat. El mateix percentatge de treballadors, 6.693 persones, es concentren a la capital catalana.
El 56% de la facturació i el 41% dels llocs de treballs creats pel sector, segons l'estudi, són en feines no vinculades al sector turístic.
L'impacte suposa una aportació de 3,4 milions al dia i de 426 euros de facturació per persona, més de la meitat, 249, de contribució directa al PIB per cada creuerista.
Dels 707 milions d'euros d'aportació al PIB, 311 són de rendes salarials. Les institucions van rebre 260,9 milions associats a impostos de l'activitat, 154,2 a l'estat, 94,8 a la Generalitat i 11,9 milions per a l'Ajuntament. Els creueristes, han defensat els autors de l'informe, aporten el 9,1% dels impostos dels turistes a Barcelona, tot i que representen només un 4,5% del total de la ciutat.
El catedràtic d’economia aplicada de la Universitat de Barcelona, Jordi Suriñach, ha detallat que els creueristes són “els únics excursionistes que tributen baixin o no baixin a la ciutat”. És a dir, el 10% de trànsit que no visita la ciutat -i que són unes 600.000 persones- també han de pagar l’impost d’establiments turístics i el recàrrec municipal.
Alfredo Serrano, director de l’Associació de Línies Internacionals de Creuers (CLIA) a Espanya, ha destacat que els creuers representen un percentatge significatiu de persones que omplen les rutes que van a l’aeroport del Prat durant l’any i que contribueixen a una activitat que té menys estacionalitat que la típica del sector turístic. Alhora, ha defensat que els creuers representen l’1% de la flota mundial però “és amb diferència” el sector “més avançat” en tecnologies per al respecte ambiental i amb la descarbonització, informa l'Agència Catalana de Notícieds (ACN).
La responsable de creuers del Port de Barcelona, Mar Pérez, també ha destacat el caràcter transversal de l’impacte dels creuers i ha assegurat que aquesta activitat “pot crear sinergies” més enllà de l’activitat turística.
L'informe és basa en una metodologia coneguda com input-output que permet valorar l'impacte directe i l'indirecte a partir de la despesa dels creueristes i la tripulació, les de les companyies navieres, l'impacte generat a partir de la demanda de bens i serveis de les empreses beneficiàries i també el consum que fan aquells que treballen de manera directa i indirecta en els sectors amb ocupacions generades per l'activitat.
Els creueristes espanyols gasten 132 milions euros per nit a Barcelona, mentre que els europeus es deixen 180 euros i els nord-americans gasten 307 euros.
