La multinacional d'automoció xinesa Chery és una empresa de l'estat, com totes els de la República Popular de la Xina i, per tant, qualsevol conclusió que surt de la seva font directa és important per palpar l'estat de les negociacions davant una possible arribada d'una de les seves fàbriques a Catalunya. D'aquesta manera, el nou cònsul xinès a Barcelona, Hu Aimin, que ha agafat el càrrec fa quatre mesos, ha admès que les intencions són bones, però cal més paciència.

En una trobada privada amb alguns mitjans i perfils d'influència pel mercat asiàtic des del consulat xinès de l'avinguda Tibidabo, Aimin ha subratllat que, ara per ara, res està tancat: "Les primeres reunions que van haver i em consten amb el conseller d'Empresa, Roger Torrent, van ser molt bones. Aquestes van suposar un punt d'inici i creiem que hi hauran noves reunions en un futur proper, però estem parlant de negociacions encara".

L'interès per Chery ha estat el més reincident i Aimin ha conclòs: "El procés va per molt llarg, però esperem obtenir un bon resultat. El que és bo és tenor l'interès per cooperar amb Catalunya, però per arribar, el camí no serà curt". En aquesta altre punt, el cònsul xinès ha lamentat el paper que està adoptant la Unió Europea amb una política de mesures més restrictives d'entrada del mercat xinès a Europa. No obstant, l'interès per Chery amb Catalunya es disputa amb altres punts d'Europa que patirien el mateix problema, com poden ser Itàlia, Alemanya o els Països Baixos. Aimin, des del punt de vista català, defensa que "el desig com a cònsul és que s'acabi amb un resultat satisfactori per a tothom".

Si anem als antecedents més immediats, ens remuntem al novembre del 2022. Aleshores, es va signar un conveni de col·laboració amb Foment del Treball, al capdavant el president Josep Sánchez Llibre, i el president de la Unió Patronal Metal·lúrgica i la patronal catalana de l'automoció, Fecavem, Jaume Roura i Calls. Aquesta trobada venia després d'unes visites prèvies d'una delegació de Chery a altres ciutats europees, però a Barcelona, també van centrar el seu interès pel conjunt de Catalunya. Posteriorment, una reunió amb el conseller d'Empresa, Roger Torrent, a la seu d'Acció, va acabar de marcar les pautes per instal·lar la seva producció de vehicles elèctrics, però també treballar en la implementació d'una fàbrica de microxips i desenvolupament de software.

Aquesta és la idea amb què treballa l'empresa de capital públic xinès Chery per aterrar a Europa. Els vincles entre Chery i Catalunya no són d'ara i ja van començar fa 28 anys amb l'interès d'aquesta multinacional xinesa. El potencial d'aquesta marca és que és relativament jove, va néixer l'any 1997, i té molt camp per córrer. Les dades del 2021 són altes: es van fabricar 1,3 milions de vehicles, 460.000 d'ells van ser per a l'exportació i d'aquests, 310.000 eren cotxes amb combustió d'energia renovable.

L'impacte xinès

En dades macroeconòmiques, el consulat ha subratllat que la qualitat del desenvolupament és cada vegada més alta a la Xina. De gener a octubre, les vendes detallistes totals de béns de consum van augmentar en un 7%, les vendes detallistes de serveis van augmentar un 19% i el valor agregat industrial 4%. Per la seva banda, l'impuls del desenvolupament és cada cop més fort. Noves indústries, nous models comercials estan creixent ràpidament i el 2022, el valor agregat va excedir 2.5 bilions d'euros, cosa que va representar el 17% del PIB. El desenvolupament ha donat al poble xinès una sensació més gran de guany. De gener a setembre, es van crear 10 milions de nous llocs de treball a tot el país; l'ingrés disponible per càpita va augmentar en un 6%.

Recentment, moltes institucions han elevat les seves pronòstics sobre el creixement econòmic de la Xina. El Fons Monetari Internacional i l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic van elevar, respectivament, la taxa de creixement al 5,4% i 5,2%. L'altra cara de la moneda és Moody que ha decidit rebaixar les perspectives de la qualificació creditícia sobirana de la Xina, el que ens fa sentir molt decebuts. Aquest any és el primer que l'economia xinesa s'ha recuperat de l'impacte de Covid. "Hem superat amb èxit els riscos nacionals i internacionals", senyalen fonts del consulat. La tendència del creixement econòmic a llarg termini de la Xina no ha canviat. Per això, no són necessàries les preocupacions de Moody's sobre el futur econòmic de la Xina.