L'informe de vida laboral s'ha convertit en un document essencial per a tots els treballadors. Emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social (TGSS), registra els dies cotitzats, el grup de cotització o els diferents règims en els quals s'ha treballat. L'objectiu perseguit per la Seguretat Social és el de facilitar i proporcionar, empreses i ciutadans particulars, la informació més rellevant sobre les seves cotitzacions a la Seguretat Social. Però hi ha circumstàncies en les quals la informació que reflecteix l'esmentat document no se cenyeix a la realitat de la vida laboral.

Aquest error, que a simple vista pot ser banal, no ho és. És essencial comprovar que les cotitzacions en la Seguretat Social coincideixin amb el teu temps real de treball|feina que s'ha realitzat, perquè en dependrà en un futur l'accés a les diferents prestacions socials a què un treball|feina pot tenir dret; entre elles, la prestació per jubilació.

Periòdicament, la Tresoreria General de la Seguretat Social (TGSS) recorda als treballadors donats d'alta en el sistema públic que han de revisar les seves bases de cotització i vides laborals. Amb campanyes puntuals, la Seguretat Social hi insisteix. Aquestes dades són fonamentals a l'hora de rebre prestacions com, per exemple, és el cas de les pensions de jubilació o altres prestacions com a maternitat o paternitat, la regulació de la qual exigeix uns períodes mínims de cotització. A més, la quantia de les pensions es correspon amb les bases de cotització i el nombre d'anys cotitzats.

El 2025, l'organisme públic ha llançat un nou avís perquè es revisi amb regularitat aquest arxiu|arxivament personal i així "evitar sorpreses" que puguin derivar-se d'errors o omissions en la informació.

Però com es pot tenir accés a les dades, revisar-los i, si es dona el cas, rectificar-los? La Seguretat Social té activat el sistema a través del portal web Import@ss. A través d'ell els ciutadans poden accedir a serveis tan habituals i demandats com consultar el Número de la Seguretat Social (NUSS) o sol·licitar-ho si no el té; descarregar l'informe de vida laboral; tramitar altes, baixes i modificacions en ocupació a la llar o el treball autònom; modificar les dades de contacte i domicili; o accedir a la teva cotització, dades de jornada i salari o la resta d'informació rellevant si és empleat de la llar. Així de fàcil.

Primer cal accedir al portal i identificar-se a través dels següents mètodes:

  • Amb certificat electrònic
  • Cl@ve
  • Via sms

L'informe de la vida laboral recull i ofereix informació de tot l'històric de patrons que ha tingut un treballador, siguin persones físiques (autònoms) o persones jurídiques (empreses). Entre una altra informació, es destaca:

  • Dades d'identificació general del treballador: anomeni, cognoms, NIF, adreça completa, número de cotització a la Seguretat Social
  • Resum del nombre total d'anys, mesos i dies que el treballador porta en actiu, i, per tant, cotitzats a la Seguretat Social
  • Detall dels períodes en què aquest treballador ha estat d'alta en cadascuna de les empreses que l'ha contractat

Una advertència a tenir en compte, en alguns casos especials. No es podrà accedir a l'informe de la vida laboral si no s'ha estat donat d'alta en la Seguretat Social prèviament. Tampoc no es podran consultar períodes a l'estranger, els corresponents al servei militar o a la prestació social substitutòria.

Una vegada s'ha accedit al document, es pot:

  • Consultar totes les teves situacions d'alta i baixa en els diferents règims de la Seguretat Social
  • Obtenir un informe a PDF de la teva vida laboral completa o delimitada segons la teva recerca
  • Sol·licitar la incorporació o modificació de dades si detectes errors
  • Sol·licitar l'enviament de l'informe de vida laboral al domicili que has comunicat a la Tresoreria General de la Seguretat Social

Per informar dels errors, una vegada dins, hauràs d'accedir a 'Obtenir accés' i entrar en 'Consultar la vida laboral'. Posteriorment, en 'Informar d'un error' es pot adjuntar la documentació amb la informació correcta i rectificada que acrediti els períodes de cotització correctes. No únicament serveix com a eina de correcció d'errors, ja que també permet afegir informació nova que no estigui inclosa. Per a això, la Seguretat Social indica que el treballador haurà d'afegir tota la informació disponible en el seu poder: dates d'activitat, activitat feta, nom de l'empresa, etc.

A més, el ciutadà ha d'aportar la seva adreça electrònica, per rebre la confirmació que la seva sol·licitud de canvis en la vida laboral ha estat rebuda per la Seguretat Social i, si és procedent, també la notificació en la qual se li comunicarà que els canvis han estat aprovats.