Et plantejo com fer la teva primera factura d'autònom i la resposta és ben senzilla. D'entrada, esquematitza-ho tot com una factura normal.

Tenint en compte que ja estàs donat d'alta com autònom, limitat a seguir el que diu l'article 6 del reial decret del 2012 que, fins ara, no s'ha modificat. Aspectes importantíssims:

  • Les teves dades. Tota factura ha de tenir dades de l'emissor. En concret, cal posar el nom i cognoms, el NIF o DNI i l'adreça fiscal, que és la que vas fer servir per donar-te d'alta com a autònom i l'Impost d'Activitats Econòmiques (IAE)
  • Dades del client. La factura també ha d'incloure informació del client que pagarà. Aquestes dades són les mateixes que les de l'emissor. És a dir, CIF o NIF, depenent de si és una empresa o un altre autònom, nom i adreça fiscal. Només si emets una factura simplificada a un particular pots obviar aquest apartat.
  • Número de factura i sèrie si cal. És obligatori numerar les factures dins de l'any fiscal. Si ho necessiteu, també podeu crear diferents sèries per model de factura o tipus d'operació, encara que el més habitual és comptar amb una sola sèrie. A més d'obligatori, numerar les factures és molt útil perquè us ajudarà a seguir un ordre ia trobar cada factura si necessiteu rectificar-la, per exemple. És molt important no descomptar-se ja que Hisenda pot penalitzar-te.
  • Data de facturació. És igual de útil que el número perquè facilitarà la cerca de factures quan ho necessitis i et permetrà reclamar si no t'han pagat dins el termini. La data de facturació serà normalment la data en què acabis el treball o servei.
  • Concepte i import de l'operació . En aquest apartat, heu de descriure el treball realitzat o el producte que heu venut amb el nombre d'unitats. Juntament amb el concepte cal incloure l'import unitari de l'operació. En el cas dels routers, la instal·lació de cadascun. Això és el que s'anomena la base imposable, que és sobre la qual calcularàs després l'IVA i la retenció d'IRPF.
  • El tipus d'IVA. La majoria de productes i serveis inclouen IVA. El tipus d'IVA dependrà de l'operació. Cal indicar aquest tipus d'IVA i la quantia de forma explícita a la factura. Per calcular l'IVA només heu de sumar el percentatge corresponent a l'import de l'apartat anterior. Perquè ho entenguis millor, si cobraràs 200 euros pels teus serveis i l'IVA és del 21%, hauràs d'indicar aquest percentatge i la quantia de 42 euros a la teva factura.
  • La retenció d'IRPF. Les retencions són un avançament a Hisenda com a previsió del que després hauràs de pagar a la declaració de la renda. La retenció d‟IRPF per a nous autònoms és del 7% durant els primers 18 mesos i del 15% a partir d'aquest moment. El càlcul de la retenció es fa sobre l'import de l'operació sense sumar l'IVA.
  • Import total. L'import total és la quantitat neta que rebràs. En altres paraules, els diners que arribarà al teu compte corrent. Es calcula sobre la base imposable restant la retenció per una banda i sumant l'IVA per l'altra.
  • Forma de pagament . Finalment, heu d'indicar la forma de pagament. El més normal és que aquesta sigui per transferència, per això hauràs d'indicar el teu número de compte com a autònom. En aquest sentit, és recomanable que tinguis un compte específic per a la teva tasca com a autònom i un altre per a les despeses del dia a dia com a persona. Així podràs separar tots dos mons.

I la simplificada?

D'altra banda, si l'envies per correu sempre és recomanable en format pdf. Tens la possibilitat de fer una factura ordinària, tal com s'ha detallat, però també hi ha la simplificada per imports de com a màxim 400 euros.  Com el seu nom indica, és un document molt semblant a una factura completa però menys detallada. En termes col·loquials, encara és freqüent que sigui anomenada tiquet. Aquesta denominació procedeix de l'anterior reglament de facturació, que va ser substituït per un de nou l'any 2013. 

Busca mantenir un equilibri entre documentació i fluïdesa de les operacions. La factura completa es destina a les vendes i prestacions de serveis de més valor o amb circumstàncies especials. La simplificada, per la seva banda, recull les dades més importants i la inclusió de les quals, en gran part, es pot automatitzar. Així es facilita el procés de cobrament a l'activitat quotidiana del comerç minorista i de moltes altres activitats, dirigits la majoria de vegades al consumidor.