El bloqueig del port de Baltimore (Estats Units) causat per l'ensorrament aquest dimarts del pont Francis Scott Key per l'impacte d'un portacontenidors tindrà greus conseqüències econòmiques, especialment per al sector de l'automòbil. El de Baltimore és un dels principals ports dels EUA a l'Atlàntic, amb un trànsit el 2023 de 80.000 milions de dòlars de mercaderies procedents de l'estranger, i la ruta més ràpida per al mig oest del país i també el més important per al transport d'automòbils. En un comunicat, l'autoritat portuària va anunciar que "el trànsit de vaixells cap a o des del port de Baltimore ha estat suspès fins a nou avís", encara que va afegir que les seves instal·lacions continuen processant camions a les terminals. "En aquests moments no sabem quant temps el trànsit de vaixells serà suspès", va afegir el comunicat.

La suspensió del trànsit des que a primeres hores de dimarts el vaixell de càrrega Deli col·lidís contra un dels pilars del pont Francis Scott Key, causant l'ensorrament de diversos trams de la infraestructura, ja està provocant problemes logístics en gran part del país, informa Efe. De moment, desenes d'embarcacions que es dirigien a Baltimore han hagut de fondejar a la badia de Chesapake o redirigir-se a altres ports. Dades de trànsit marítim mostren acumulacions d'embarcacions en ports propers com el d'Annapolis, on almenys 12 embarcacions apareixien fondejades en les seves proximitats. Mitjans locals van assenyalar que companyies de creuers com Norwegian Cruise Line, ja han començat a buscar alternatives per a les seves embarcacions. Per exemple, Carnival Cruise Line tenia prevista l'arribada d'un creuer a Baltimore diumenge.

El port, el setzè en activitat dels Estats Units, és només un dels tres a la Costa Est nord-americana en el qual poden atracar els vaixells de càrrega més grans del món i compta amb cinc terminals públiques i 12 de privades, dedicades al transport, entre altres productes, de carbó, contenidors, acer, polpa i automòbils. El 2023, pel port de Baltimore van transitar la xifra rècord de 52,3 milions de tones de càrrec procedent de l'estranger, amb un valor de 80.000 milions de dòlars, un 7,6 % més que el 2022.

850.000 vehicles a l'any

Per les seves molles, empreses com Volkswagen, General Motors (GM), Stellantis, Toyota, Nissan i Volvo, a més de fabricants de luxe com Lamborghini, exporten i importen els seus vehicles. A més, des de les seves instal·lacions es van transportar 847.158 vehicles el 2023, la qual cosa va fer que per tretzè any consecutiu fos el més important del país per a aquest tipus de producte. John Bozzella, president d'Alliance for Automotive Innovation (que agrupa els principals fabricants d'automòbils), va assegurar en un comunicat que encara que és aviat per saber l'impacte que tindrà l'accident, "amb seguretat causarà problemes". "Baltimore és el principal port d'automòbils dels Estats Units i estem en contacte amb funcionaris federals per ajudar-los a entendre la mida de les operacions de l'automòbil allà", va afegir Bozzella.

Stellantis (propietari de les marques nord-americanes Jeep, Chrysler, Dodge i RAM), un dels fabricants d'automòbils que utilitzen el port, va assegurar en un comunicat que estan començant a desenvolupar plans de contingència per assegurar el transport dels seus vehicles. Altres fabricants com GM (nord-americà) i Toyota (japonesa) es van expressar en termes similars encara que van afegir que preveuen que l'impacte serà mínim.

Grans contenidors

Per Baltimore també van transitar l'any passat 1,1 milions de contenidors TEU (twenty-foot equivalent unit o unitat equivalent a vint peus) el que va superar el rècord d'1 milió establert el 2019, abans de la pandèmia. I per la seva situació com la principal via d'accés al mig oest del país, el port és també el més important per al transport de maquinària pesant per a explotacions agràries i construcció dels Estats Units.

D'altra banda, el port ocupa 15.300 persones, però gairebé unes altres 140.000 depenen de la seva activitat pel que el president del sindicat d'estibadors locals, Scott Cowan, va declarar al diari The Baltimore Sun que la suspensió del trànsit marítim serà "catastròfica". A més, el pont esfondrat formava part de l'autopista interestatal 695, un corredor clau per al transport de mercaderies i passatgers.

Les autoritats de l'estat de Maryland han advertit que els camions que transporten materials perillosos no poden utilitzar les rutes alternatives principals i han de desviar-se a l'oest de Baltimore.