ChatGPT pot posar-ho tot potes enlaire i el món borsari tampoc no està fora de perill. La Intel·ligència Artificial Generativa (IAG) és la tecnologia del moment i la punta de llança de la qual per a experts i intel·lectuals és la nova revolució tecnològica que s'acosta. La rapidesa amb què estan evolucionant aquest tipus d'eines digitals i els cada vegada més usos que permet han provocat una alerta global sobre el perill que pot suposar per a la societat, especialment en matèria d'ocupació.

Un dels principals debats que s'està produint és sobre quants sectors pot afectar de forma directa i quants milions de treballs poden desaparèixer. De fet, un recent estudi del gegant d'inversió Goldman Sachs calcula que la intel·ligència artificial posa en risc fins a 300 milions de llocs de treball a tot el món, una disrupció sense precedents al mercat laboral que podria automatitzar una quarta part del treball als Estats Units i Europa.

La seva facilitat per resoldre determinades tasques és clarament un avenç que pot estalviar molt temps a treballadors en tasques quotidianes, però també costos a les empreses que decideixin apostar per un model més mecànic. Però, aplicacions com ChatGPT no només influeixen notablement als sectors productius, sinó que el món de l'especulació i aquells que viuen d'assessorar i moure els diners d'inversors també pot tenir els dies comptats, almenys tal com es coneix fins ara. I és que, amb eines capaces d'aglutinar ingents quantitats de dades i oferir estratègies d'inversió rendibles a partir d'ells, qui necessita mitjancer?

L'amenaça de la IA i el valor afegit

"El que ChatGPT suposa és una acceleració d'una cosa que ja tenia present tothom de la inversió en diferents tipus d'actius. S'ha estat utilitzant des de fa alguns anys intel·ligència artificial per automatitzar algunes operacions i, de fet, en el dia d'avui ja hi ha un percentatge altíssim d'operacions gestionades per robots", assenyala a ON ECONOMIA Ángel Barbero, professor d'EAE Business School i director general de la companyia tecnològica Secture.

En aquest sentit, només fa falta fer un cop d'ull a Internet per descobrir els bots o robots de trading, també coneguts com a trading algorítmic o trading automatitzat. Es tracta de programes informàtics que utilitzen algoritmes matemàtics amb què després efectuen operacions als mercats financers. Hi ha els qui fan temps que fa negoci d'això venent aquest tipus de mètodes, que no estan exempts de risc ni suposen una fórmula infal·lible per guanyar diners, però aporten simplificació en el procés.

No obstant això, per a l'expert, la intel·ligència artificial generativa com la de ChatGPT ha suposat un gran canvi pel ritme a què s'estan produint els avenços. Mentre que abans passaven dos, tres o quatre anys perquè alguna eina irrompés al sector i modifiqués la manera de fer dels brokers i assessors financers, en l'actualitat és qüestió de mesos. Una cosa que suposa un problema sense un procés d'adaptació tecnològic adequat o una diferenciació clara que aporti un extra als serveis oferts.

"El repte més important és entendre quina part pot jugar a favor i quin en contra. La gran pregunta és quin valor afegit té l'assessor en relació amb l'inversor? És a dir, si l'únic que feia fins ara eren operacions més o menys automàtiques, amb un procés senzill de replicar, sense implicar un coneixement extra per experiència i el seu coneixement al sector, doncs totes les operacions ja s'estan automatitzant. Amb la qual cosa, un mer gestor operatiu sí que s'enfronta a entendre què pot aportar davant una intel·ligència artificial, que té més força bruta i més coneixement que aquest assessor", explica Barbero.

ChatGPT vs. els 10 fons més populars del Regne Unit: victòria per a la màquina

La potència per recopilar dades públiques i elaborar a partir d'aquests una estratègia d'inversió rendible pot ser una amenaça per al model de negoci d'assessors i brokers, però els grans fons d'inversió tampoc no poden respirar tranquils i per a mostra un botó. Un recent experiment realitzat pel comparador financer britànic Finder ha demostrat com ChatGPT és capaç de triar accions millor que molts gestors populars i obtenir una millor rendibilitat.

D'aquesta manera, van demanar a l'eina desenvolupada per OpenAI que creés una cartera d'accions d'empreses d'alta qualitat, amb criteris presos dels deu principals fons del Regne Unit contra els quals competir. Entre els factors a seleccionar, s'incloïen baixos nivells de deute, creixement sostingut en el passat i actius que generen un avantatge sobre els seus competidors. En la simulació realitzada, el programa va suggerir 38 accions d'empreses com Microsoft, Visa, Alphabet (Google), Nestlé, Amazon, Netflix, Johnson & Johnson o Pepsi, entre d'altres.

En qüestió de vuit setmanes, entre el 6 de març i el 28 d'abril, la cartera fictícia va guanyar un 4,9%, mentre que els 10 fons d'inversió líders del país van registrar pèrdues del 0,8% de mitjana. Així, vehicles d'inversió gestionats per Fundsmith, Fidelity, Vanguard, o HSBC van ser derrotats per la intel·ligència artificial. "No passarà gaire temps fins que un gran nombre de consumidors intentin utilitzar ChatGPT per obtenir guanys financers", va assenyalar en un comunicat el conseller delegat de Finder, Jon Ostler.

Es pot destacar que els principals fons que operen a escala global han utilitzat IA durant anys, però ChatGPT suposa una 'democratització' de la tecnologia, fent-la accessible al públic general sense necessitat de grans mitjancers el negoci de la qual està en les comissions que cobren als inversors, especialment als detallistes. "Els gestors de fons utilitzen els seus propis algoritmes i les seves dades històriques per treballar amb previsions a futur i veure cap a on aniran els diners. Però si això ho fa una eina ara, deixen de tenir tant valor, perquè el seu mètode es pot replicar fàcilment," destaca Ángel Barbero.

Adaptar-se o morir

“Així i tot, no crec que desaparegui la intervenció humana, sinó que canviarà de lloc. Per als assessors és important replantejar-se el seu paradigma i focalitzar el seu valor afegit en el procés previ d'enteniment de les necessitats i després utilitzar les eines que estan basades en intel·ligència artificial per a fer les tasques operatives de manera automàtica. Aquest és el gran repte, hauran de formar-se i estar molt més pegats a la realitat tecnològica del que estaven abans”, afegeix Barber.

En aquest sentit, l'expert creu que el perfil de l'assessor es tecnificarà a marxes forçades, havent de replantejar-se com personalitza l'experiència dels seus clients per a veure com poden visibilitzar més el seu valor en el treball d'intermediació. Com que, si tothom té accés a una tecnologia disruptiva que pot generar oportunitats en qualsevol mercat, la funció de l'intermediari haurà de girar cap a un altre sentit.

"Hauran de treballar amb el client i la personalització. Això pot derivar en què no se centrin tant a donar la rendibilitat més gran, sinó a oferir una rendibilitat adequada per a cada cas concret, depenent del client, entenent millor les necessitats de l'inversor i adaptant-se a ell. Aquí és on la part humana pot continuar jugant un paper”, conclou.