El Consell de Ministres ha aprovat el Reial Decret Llei de simplificació i millora del nivell assistencial de la protecció per atur en el marc de la Reforma 10, del Component 23: noves polítiques públiques per a un mercat de treball dinàmic, resilient i inclusiu, del pla pactat entre el Govern espanyol i la Comissió Europea. Amb la tramitació com a Reial Decret-Llei s'aconsegueix complir el compromís adquirit amb Brussel·les, de tenir la reforma aprovada abans que acabi el 2023, la qual cosa evita riscos que la Comissió Europea bloquegés el pagament de 10.000 euros del segon trimestre de 2023 a compte del Pla de Recuperació i Resiliència. Aquestes són les modificacions del nou sistema, davant l'actual.

 

Durada de la percepció

 

Es manté fins a 30 mesos depenent de l'edat, circumstàncies familiars i la durada de la prestació esgotada. La durada ha estat una de les batalles entre els Ministeris de Treball, de Yolanda Díaz, i el d'Economia, de Nadia Calviño. Fonts del primer van revelar que l'equip de Calviño va tenir la pretensió de reduir els mesos de 30 a 12, mentre que ells pretenien mantenir els 30 mesos, que finalment han perdurat. No obstant això, caldrà llegir la lletra petita per conèixer els "matisos" de què alerta el comunicat del Ministeri de Treball.

Quantia de la prestació

La quantia s'ha incrementat per al primer any. Així, el primer semestre es cobraran 570 euros, que equivalen al 95% de l'IPREM (Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples); el segon semestre decau al 90%, 540 euros; i els restants 18 mesos el 80%; 480, euros, el mateix que es cobra actualment. En cas d'arribar a esgotar-se els 30 mesos, es percebran 15.300 euros, amb una mitjana de 510 euros al mes, el que en suposa 30 més que actualment. Treball matisa que el 86% dels beneficiaris troben abans una feina, encara que d'ells, més de la meitat torna a sol·licitar-lo passat alguns mesos.

Treball ha hagut de cedir en aquest punt, encara que ha prevalgut la seva exigència que augmenti la prestació. La proposta que va portar a la taula de negociació amb Economia, demanava més diners en el primer semestre, el 110% de l'IPREM (660 euros), davant els 570 finalment aprovats, i per a la resta del període s'ha acceptat la petició de Treball. En conjunt, la proposta de Díaz -que finalment no ha tirat endavant-, sumaria en cas de consumir-se els 30 mesos, 15.842 euros, el que implica una mitjana de 528 euros mensuals, segons fonts del Ministeri de Díaz.

Aquestes mateixes fonts assenyalen que Economia tenia a sobre de la taula reduir, no només la durada del període (de 30 a 12 mesos), sinó també la seva quantia. Així, el primer trimestre es cobraria el 100% de l'IPREM o 600 euros; el segon trimestre el 80% (480 euros), el quart, el 65% de l'IPREM (390 euros) i l'últim el 50% (300 euros). En total, en cas d'esgotar-se la prestació, els beneficiaris rebrien 5.310 euros, amb una mitjana de 442 euros mensuals, per sota dels 480 actuals. Una cosa que Economia no ha confirmat ni desmentida.

Nous col·lectius

S'amplien els col·lectius amb dret a la prestació d'atur, en permetre l'accés als menors de 45 anys sense responsabilitats familiars i s'unifica la durada d'aquest subsidi en els casos de tenir responsabilitats familiars amb independència de l'edat en el moment d'esgotar la prestació. Actualment, només es poden acollir els menors de 45 anys si tenien càrregues familiars, considerat discriminatori pel Govern.

També podran sol·licitar el subsidi de cotitzacions insuficients els qui acreditin períodes cotitzats inferiors a 6 mesos i manquin de responsabilitats familiars.

I es reconeix el subsidi a un tercer col·lectiu: els treballadors eventuals agraris de tot Espanya, mentre que avui es limita als assalariats que hagin realitzat la seva tasca a Extremadura i Andalusia, que suposen el col·lectiu més gran, així com a les persones treballadores transfrontereres de Ceuta i Melilla.

Ocupació i atur

Es regula la compatibilitat del subsidi amb el treball per compte d'altri per un període de 180 dies per cada nova ocupació a temps complet o parcial sense reducció de la quantia. Les prestacions d'atur (contributiva i subsidi) seran compatibles amb les beques i ajuts que s'obtinguin per assistència a accions de formació professional o en el treball o per realitzar pràctiques formatives o pràctiques acadèmiques externes en entitats públiques o privades, que formin part del pla d'estudis i es produeixin en el marc de col·laboració entre les esmentades entitats i el centre docent de què es tracti. Itinerari personalitzat. Treball ha defensat que compaginar ocupació i atur es limités a un mes i mig.

Acceptar ocupació

La prestació estarà vinculada a un itinerari personalitzat d'activació per a l'ocupació mitjançant la subscripció d'un acord d'activitat, en el marc de la Llei 3/2023 de 28 de febrer, d'Ocupació| -que reforma el SEPE i millora les polítiques actives d'ocupació-, amb un conjunt de serveis que estableixen drets i obligacions dels beneficiaris. Entre les obligacions, hi ha la d'acceptar els llocs de treball que se'ls ofereixin i acreditar davant del SEPE i els serveis públics d'ocupació autonòmics, les accions dirigides a la recerca activa d'ocupació, reinserció laboral o millora de l'ocupabilitat, amb referència a la formació.

No obstant això, des de Treball han insistit que no hauran d'acceptar qualsevol ocupació, sinó el que es cataloga en la nova Llei d'Ocupació com "adequat". De fet, al web del SEPE s'adverteix: "el rebuig d'una oferta d'ocupació adequada o d'un curs de formació, sense causa justificada, està considerat com a infracció greu de les persones beneficiàries i sol·licitants de prestacions. L'esmentada infracció se sanciona amb la pèrdua de la prestació tres mesos la primera vegada, sis mesos si es reincideix una segona vegada i amb l'extinció de la prestació si hi ha una tercera vegada".

En el marc de la nova Llei d'Ocupació, se'ls garanteix el servei de tutorització individual, l'assessorament continuat i atenció personalitzada. Les normes que es dictin per a l'actualització de la Cartera Comuna de Serveis del Sistema Nacional d'Ocupació garantiran l'accés als seus serveis a les persones beneficiàries del nivell assistencial de protecció. A més, en el marc de l'avaluació de les Polítiques Actives d'Ocupació es durà a terme una avaluació de la incidència d'aquest nivell assistencial de protecció en la millora de l'ocupabilitat de les persones beneficiàries.

Simplificació del sistema

Davant les diferents modalitats actuals de subsidis d'atur -amb prestacions pràcticament idèntiques-, es reduiran a dos: el subsidi per esgotament i per cotitzacions insuficients. Es conserva, a més, el subsidi de majors de 52 anys, encara que segons EFE (no apareix en el comunicat del Ministeri de Treball) ha triomfat la posició d'Economia de retallar la cotització per jubilació (que no la quantia de la prestació) d'aquest col·lectiu, una rebaixa que es farà de forma gradual des de la situació actual en la qual es cotitza pel 125% de la base mínima vigent en cada moment. Així, els perceptors del subsidi cotitzaran pel 120% de la base mínima el 2024, pel 115% el 2025, pel 110% el 2026, pel 105 % el 2027 i pel 100 % el 2028.

S'unifiquen els requisits d'accés a la Renda Agrària i al subsidi de treballadors eventuals del Sistema Especial Agrari, sobre el còmput recíproc de cotitzacions del PROLLETJA (Pla de Foment de l'Ocupació Agrària), el que simplifica els requisits d'accés i la gestió d'aquests subsidis específics. De manera transitòria, es mantenen els drets reconeguts amb la normativa anterior fins a la seva extinció. La norma també preveu facilitar la transició cap a la protecció social quan la persona beneficiària no es reincorpori al mercat laboral.

Simplificació de la gestió

Es millora l'accessibilitat ja que se suprimeix el mes d'espera després de l'esgotament de la prestació contributiva per presentar la sol·licitud de subsidi per esgotament i s'amplia a 6 mesos el termini de sol·licitud: la recerca d'ocupació no col·lideix amb la necessitat de sol·licitar el subsidi en terminis peremptoris. Amb caràcter general, el dret de subsidi neix el dia de la seva sol·licitud i dessemblen els anomenats dies consumits per sol·licitud fora de termini.

El període de reconeixement es redueix a un trimestre i s'exigeix el compliment dels requisits de manca de rendes i/o de responsabilitats familiars el mes natural anterior a la data de la sol·licitud inicial del subsidi i de cada una de les seves pròrrogues, exigint-se expressament una declaració responsable de rendes i ingressos del sol·licitant.

Permís de lactància

A més de la reforma del subsidi d'atur, el Govern, a proposta del Ministeri de Treball, ha acordat modificar l'article 37.4 de l'Estatut dels Treballadors perquè tots els empleats puguin gaudir de forma acumulada del permís de lactància, una possibilitat que ara només tenien aquells el conveni dels quals el recollia. Amb aquest canvi es permet a tots els treballadors acumular aquest permís arribant "fins a 28 dies".

L'Estatut fixa actualment que els treballadors tenen dret a una hora d'absència del treball, que podran dividir en dues fraccions, per a la lactància del menor fins que aquest compleixi nou mesos. La durada del permís s'incrementa proporcionalment en els casos de part, adopció, guarda amb finalitats d'adopció o acolliment múltiples. També es recull que podran substituir-lo per una reducció de la seva jornada en mitja hora amb la mateixa finalitat o acumular-lo en jornades completes "en els termes previstos en la negociació col·lectiva o en l'acord a què arribi amb l'empresari respectant, en el seu cas, l'establert en aquella".

La modificació de l'article aprovada, explica Treball, elimina aquestes restriccions "convertint totes les possibilitats de gaudi, inclosa l'acumulació de les hores retribuïdes d'absència, en un dret de totes les persones treballadores". Amb això, afegeixen, "s'avança en la millora i s'incrementa el nivell de reconeixement i protecció dels permisos de conciliació, informa Efe.