CaixaBank ha ampliat durant el 2022 i el 2023 la cobertura de la seva xarxa de serveis financers a un total de 484 nous municipis de zones rurals, en els que l'entitat no tenia presència fins aquell moment. La incorporació d'aquests nous punts de servei s'ha realitzat gràcies a l'arribada de les oficines mòbils i a la instal·lació de caixers automàtics. D'aquests, un total de 90 municipis estaven inclosos en l'Informe sobre la Inclusió Financera a Espanya, que identificava un total de 243 punts com a poblacions de més de 500 habitants on no hi havia cap punt d'accés presencial als serveis bancaris. D'aquestes 90 poblacions, 55 s'han cobert amb oficines mòbils i 35, amb caixers de CaixaBank.

Lideratge rural

Les associacions bancàries AEB, CECA i UNACC van signar l'octubre del 2022 un full de ruta per reforçar la inclusió financera a les zones rurals, amb l'objectiu d'assegurar l'accés presencial als serveis bancaris a tots els municipis espanyols, atenent de forma prioritària els que no comptaven amb cap punt d'accés presencial. Les entitats, conscients de la necessitat de donar accés a les petites poblacions a tots els serveis fonamentals, entre els quals hi ha els financers, es van comprometre a treballar per reforçar la seva presència a les zones en risc d'exclusió financera i ampliar la cobertura en zones rurals. Així, amb l'Informe sobre la Inclusió Financera a Espanya, es van identificar un total de 243 municipis de més de 500 habitants sense punt d'accés presencial als serveis bancaris.

En el marc dels esforços del conjunt del sector, CaixaBank ha cobert gairebé el 40% del total de poblacions identificades en l'Informe sobre la Inclusió Financera a Espanya. En aquests últims dos anys, l'entitat ha anat més enllà en aquest compromís i ha ampliat els seus serveis financers a 394 municipis més, amb la qual cosa el 2022 i el 2023 ha arribat en total a 484 municipis més de zones rurals.  En paral·lel a la seva xarxa d'oficines, CaixaBank disposa d'oficines mòbils, amb les quals dona servei presencial a un total de 783 poblacions rurals. Amb l'inici de l'any 2024, CaixaBank ha ampliat un 23% el servei financer que presta amb els seus ofimòbils respecte a principis del 2023, quan el servei arribava 636 poblacions, i suposa un avanç del 82% respecte a les 430 poblacions a tancament de l'exercici 2021.

Plans amb l'administració

Cal recordar que la marxa de les oficines a molts municipis ha fet canviar el sistema en els darrers temps i hi ha llocs que se'n ressenten més. A tall d'exemple, a Catalunya hi ha 503 municipis, dels 947 que existeixen, que no tenen cap sucursal. L’objectiu del Govern és crear una xarxa d’oficines mòbils itinerants per tal que aquests municipis disposin d’accés a aquests serveis dues vegades al mes, és a dir, cada quinze dies. Així ho va avançar el passat estiu la consellera d’Economia i Hisenda, Natàlia Mas Guix. Les entitats financeres treballen de bracet amb l'administració.

El Govern portarà serveis financers "al 53% dels pobles i ciutats de Catalunya que ara mateix no en tenen". Actualment, es considera que hi ha exclusió financera i ja té conseqüències diverses i directes sobre el benestar dels ciutadans, amb una afectació especial en aquelles persones que, a causa del seu lloc de residència, de la seva edat, per falta d’habilitats digitals o per qüestió de recursos econòmics. A banda de permetre treure diners d’un caixer automàtic, el pla inclou també la prestació de serveis financers, de manera que l’experiència sigui homologable a la visita a una sucursal bancària tradicional. Amb aquesta iniciativa es pretén que el 100% de la ciutadania, d’arreu de la geografia catalana, tingui garantit l’accés als serveis financers que es poden trobar en una oficina bancària. «Una de les màximes prioritats d’aquest Govern és treballar per l’equilibri territorial», ha recordat.