La Comissió Europea ha anunciat la incoació d'un procediment d'infracció contra l'Estat espanyol per la sanció de 179 milions d'euros que el Govern va imposar fa gairebé un any a quatre companyies aèries (Ryanair, Vueling, EasyJet, Norwegian i Volotea) per cobrar suplements per l'equipatge de mà o per reservar seients contigus per acompanyar persones dependents.

El nucli de la controvèrsia rau en l'aparent contradicció entre la legislació espanyola i el marc normatiu comunitari. La Llei de Navegació Aèria espanyola, aprovada el 2021, prohibeix a les companyies aèries cobrar extres per conceptes com l'equipatge de mà o la reserva de seients per acompanyants de persones amb mobilitat reduïda o necessitats especials.

No obstant això, des de Brusel·les s'argumenta que aquesta normativa restringeix la llibertat de les aerolínies per establir els seus propis preus, un dret fonamental garantit pel dret de la Unió Europea en el marc del mercat únic. La postura de la Comissió es basa en la Directiva de Serveis de Transport Aeri, que estableix que les companyies tenen dret a determinar l'estructura de les seves tarifes sempre que es respectin els principis de transparència i no discriminació. Els serveis jurídics comunitaris consideren que la llei espanyola va més enllà de les disposicions comunitàries en aquest àmbit, creant una barrera addicional al funcionament del mercat únic europeu del transport aeri.

La fase inicial d'aquest expedient sancionador pren la forma d'una "carta motivada", un document formal que estableix un període de dos mesos de diàleg entre Brusel·les i Madrid per resoldre les diferències. Aquesta carta detalla punt per punt les raons per les quals la Comissió considera que Espanya està incomplint la legislació comunitària i ofereix a les autoritats espanyoles l'oportunitat de presentar els seus arguments i, si escau, modificar la normativa objecte de la disputa.

Fonts comunitàries han assenyalat que aquest és un "primer pas formal" en el procediment d'infracció, que obre la via a un diàleg constructiu entre les dues parts. Durant aquests dos mesos, els serveis jurídics de la Comissió i els organismes espanyols competents mantindran reunions tècniques per trobar una solució que satisfaci totes les parts.

Si transcorregut aquest termini no s'arriba a un acord, el procediment passarà a una segona fase, que suposaria l'enviament d'un "dictamen motivat" amb un nou termini per al diàleg. Aquest document representaria un enduriment de la posició de Brusel·les i inclouria una amenaça més explícita de portar el cas davant el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE).

En una tercera i última etapa, si persisteix el desacord, la Comissió podria decidir elevar efectivament el cas davant el TJUE, que tindria la paraula definitiva sobre la compatibilitat de la llei espanyola amb el dret comunitari. Un dictamen desfavorable del tribunal suposaria l'obligació per part d'Espanya de modificar la seva legislació o enfrontar-se a sancions econòmiques per part de la UE.

La multa de 179 milions d'euros que va originar aquest conflicte va ser imposada per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència després de rebre milers de reclamacions de consumidors sobre pràctiques comercials que consideraven abusives. Les companyies sancionades van presentar recurs contra aquesta decisió, al·legant que els càrrecs addicionals responien a serveis opcionals i no essencials per al transport dels passatgers.

El desenllaç d'aquest procediment tindrà repercussions significatives per al sector aeri a Europa, ja que podria establir un precedent sobre fins a on poden arribar els estats membres en la regulació de les pràctiques comercials de les aerolínies. D'altra banda, les associacions de consumidors espanyoles han expressat la seva preocupació per la possible retirada de proteccions als usuaris si finalment s'anul·la la normativa espanyola. Es preveu que el govern espanyol defensarà la seva llei argumentant que té com a objectiu protegir els drets dels consumidors i garantir condicions equitatives per a tots els passatgers, especialment aquells amb necessitats especials que requereixen assistència durant el vol.