El Banc Central Europeu (BCE), que treballa en la implantació de l'euro digital apressat pels plans monetaris del president nord-americà Donald Trump amb criptoactius, creu que la implantació d'aquesta divisa digital comportarà la retirada de 5 de cada 10 euros físics en circulació. Aquesta és la principal conclusió de l'últim informe de l'organisme que, al contrari que altres bancs centrals, com la Reserva Federal nord-americana (Fed), treballa des de fa anys per posar en marxa aquest mitjà de pagament.
La Fed s'ha compromès a no desenvolupar un dòlar digital després que el president Trump firmés una ordre executiva que promou les criptomonedes i amb la qual busca convertir els EUA en el líder mundial pel que fa a actius digitals, mentre prohibeix l'establiment d'una moneda digital del banc central (CBDC, en anglès).
El BCE va per un altre camí, com ha destacat aquesta setmana el membre del comitè executiu Piero Cipollone, que defensa el projecte com una qüestió de sobirania estratègica i planteja l'euro digital com un nou passiu monetari, a més dels bitllets i les reserves dels bancs comercials, que no tindria per què augmentar el balanç dels bancs centrals.
Els efectes de l'emissió de divises digitals dependran no només de com estiguin dissenyats, sinó que siguin atractius per als consumidors, per a la qual cosa els bancs centrals han de treballar en la remuneració, els límits de tinença o els criteris d'accés.
Quin serà l'impacte de l'euro digital?
L'impacte net de la digitalització en la mida dels balanços, indica l'informe, també podria ser negatiu, ja que el nombre de bitllets en circulació podria disminuir i les característiques de disseny de les CBDC (són les sigles en anglès de Central Bank Digital Currency, que es tradueix com a Moneda Digital de Banc Central, l'euro digital en el cas de la zona euro), podrien limitar la seva adopció com a reserva de valor.
Això implica que el balanç no es modificaria, sinó que seria més aviat una "substitució" d'uns actius pels altres, ja que la demanda d'euro digital comportarà la caiguda de bitllets en circulació i dels dipòsits bancaris, juntament amb un increment en els actius del balanç del BCE per altres vies.
La quantitat real de CBDC en circulació a la zona de l'euro serà determinada per la demanda de les llars, igual com aquesta determina la quantitat de bitllets en circulació. Amb aquesta premissa, el BCE calcula que de cada 10 euros digitals que s'emetin, es retiraran de la circulació 5 euros físics i els dipòsits bancaris en perdrien 3.
El BCE ha tingut en compte tres escenaris possibles, en funció de si la demanda és baixa, mitjana o alta: en el primer cas, la caiguda de bitllets seria de 15.000 milions; en el segon, de 125.000 milions; i en el tercer, de 256.000 milions. El càlcul del BCE també inclou les monedes, que quantitativament són molt menys rellevants que els bitllets. El desembre de 2023, hi havia 1.567.200 milions d'euros en bitllets i 33.500 milions d'euros en monedes denominades en euros en circulació, segons les estadístiques del mateix organisme.