L’Institut Municipal d’Hisenda (IMH) de l'Ajuntament de Barcelona comença a obtenir els primers resultats del pla de regularització fiscal en el sector turístic 2025-2028, que preveu inspeccionar 463 empreses propietàries o explotadores d’un total de 2.281 allotjaments i 280 apartaments turístics que operen a la capital catalana

En els primers mesos de l'aplicació d'aquesta mesura, la hisenda municipal ha recaptat 287.000 euros en 47 liquidacions obertes fruit dels primers 20 expedients finalitzats per l'impagament de l'Impost d'Activitats Econòmiques (IAE). Segons la regulació vigent, les empreses que gestionen allotjaments i apartaments turístics estan obligades a donar-se d'alta de l'IAE -un impost de titularitat municipal- i a pagar el que els correspon per aquest epígraf quan la seva xifra de negoci superi el milió d'euros anual. Amb aquesta recaptació, l'Ajuntament de Barcelona també ha informat que s'ha augmentat el padró anual d’IAE en 79.834,61 euros.

El regidor d'Hisenda, Habitatge, Economia i Turisme de l'ajuntament, Jordi Valls, ha informat aquest dijous que el consistori seguirà amb el pla que ha desenvolupat conjuntament amb l’ATC (Agència Tributària de Catalunya) per verificar el compliment de les responsabilitats tributàries. En aquest sentit, ha avançat que ja s’ha iniciat la segona fase dels procediments inspectors a 99 entitats que tributen per l’IAE per l’activitat d’habitatges d’ús turístic, que representen 1.300 habitatges d'ús turístic i 3 procediments més a empreses que tributen per l’activitat d’apartaments turístics, i exploten un total de 105 apartaments.

La principal diferència entre aquests dos tipus d'habitatges és que els apartaments turístics estan destinats exclusivament a prestar un servei d'allotjament a curt termini i estan integrats en edificis o conjunts d'immobles destinats a aquest ús, mentre que els habitatges d'ús turístic (HUT) són habitatges que no responen a un ús estrictament comercial, malgrat ser llogats habitualment.

Inspeccions col·laterals

L'ajuntament ha reiterat que els objectius de la regularització exigeixen verificar la solvència, el compliment de les obligacions fiscals i l’ajust a la legalitat tributària de les empreses que gestionen i lloguen habitatges d’ús turístic. En aquest sentit, la inspecció també permet detectar si s’han fet obres sense abonar l’impost sobre construccions instal·lacions i obres (ICIO), que grava la realització de qualsevol construcció, obra o instal·lació per a la qual s’exigeix l’obtenció d’una llicència d’obres o urbanística, així com regularitzar l’impost en virtut del cost final de l’obra.

En una tercera fase, "la més contundent" segons el consistori, s’inspeccionaran la resta d’entitats que duen a terme l’activitat d’habitatges d’ús turístic i l’activitat d’apartaments turístics, però que no consten com a declarants de cap activitat econòmica a l’Agència Tributària espanyola (AEAT) en l’exercici 2023 o bé cap relacionada amb l’hostalatge.

El pla de regularització fiscal al sector turístic es va posar en marxa el tercer trimestre del 2024, amb una primera fase d'encreuament de dades entre agències tributàries i la Direcció de Serveis d'Inspecció (DSI) i la confecció de models que conformen els procediments inspectors.