Barcelona es posiciona com la ciutat amb la tarifa més elevada per aparcar vehicles amb etiquetes ECO o ZERO, amb un preu de 2,25 euros per hora. Això la situa molt per sobre d'altres grans capitals com Madrid, on el cost per a un vehicle similar és de tot just 0,30 euros. Aquesta diferència implica que estacionar un cotxe híbrid a Barcelona pot ser fins i tot un 650% més car que a la capital espanyola.
Després de Barcelona, les ciutats amb les tarifes menys avantatjoses són Vitòria (2,15 €/hora) i Palma de Mallorca (1,45 €/hora). En aquests dos casos, la situació és fins i tot més desfavorable per als propietaris de vehicles de zero emissions, ja que no s'aplica cap tipus de bonificació, una mesura que sí que hi ha a Barcelona.
En l'extrem oposat, Hospitalet de Llobregat destaca per ser la ciutat més avantatjosa. La seva nova ordenança municipal eximeix per complet el pagament de l'impost a tots els vehicles amb distintiu ECO i ZERO. Madrid i Las Palmas de Gran Canària completen el podi de les ciutats amb estacionament més econòmic per a aquest tipus de cotxes. A la capital madrilenya, els vehicles ECO paguen una tarifa reduïda de 0,30 €/hora, mentre que els ZERO tenen estacionament gratuït sense límit de temps. A Las Palmas, els híbrids paguen 0,65 €/hora i els elèctrics cigars també tenen gratuïtat.
Encara que aquestes polítiques suposen un important incentiu, l'informe de Bipi, la companyia del Grup Renault darrere de l'anàlisi, destaca que la gratuïtat per a vehicles elèctrics no és una norma generalitzada. De les 20 ciutats més poblades estudiades, la majoria encara aplica algun càrrec. No obstant això, grans capitals com València, Sevilla o Màlaga s'uneixen a Madrid en la llista de ciutats que ofereixen estacionament gratuït per a no residents amb cotxes zero emissions, consolidant-se com les destinacions més favorables per a la mobilitat elèctrica.
L'any 2023, el nombre de turismes 100% elèctrics (BEV) en circulació a Espanya superava ja les 150.000 unitats, a les quals cal sumar una quantitat similar de vehicles híbrids endollables (PHEV). Si bé aquesta xifra global pot semblar petita en comparació amb els més de 25 milions de cotxes que hi ha al país, la tendència és la part més reveladora. Durant l'any passat, les matriculacions de vehicles elèctrics purs es van disparar, representant al voltant del 6% de tot el mercat nou, un percentatge que es duplica si s'inclouen els híbrids endollables. Això indica que, malgrat que la base encara és petita, l'adopció s'accelera ràpidament.
Espanya es troba en un punt d'inflexió. El cotxe elèctric ha deixat de ser una raresa per convertir-se en una opció real per a milers de famílies i empreses. Amb el suport continu de les administracions, una inversió més gran en infraestructura i el compromís de la indústria, s'espera que aquesta corba de creixement es mantingui a l'alça.
L'objectiu final és clar: consolidar una flota de vehicles zero emissions que contribueixi a la descarbonització del transport i a un futur més net. Mentre que els elèctrics ja en suposen més del 15% del mercat nou a la Unió Europea, a Espanya aquest percentatge se situa en el 6,5%, segons dades d'ACEA (Associació Europea de Fabricants d'Automòbils). No obstant això, el ritme de creixement espanyol és ja dels més vigorosos del continent.