El Banc d’Espanya (BdE) ha advertit aquest divendres que la capacitat del mercat per construir nous habitatges és “inferior a l’esperada” i que caldran fins a tres anys per construir el milió de llars que, segons calcula, falten a l’Estat.

Segons el director general d’Economia de l’organisme, David López, la mancança pot començar a solucionar-se el 2028. “La inversió residencial manté un creixement més moderat del que s’havia previst davant la persistència de restriccions que en limiten el dinamisme esperat”, avisa el BdE en el seu darrer informe de projeccions macroeconòmiques. L’ens ho atribueix a la falta de mà d’obra, l’augment dels costos i les dificultats en els desenvolupaments urbanístics.

Tal com reconeix el Banc d’Espanya, la “moderació” de la inversió residencial durant el 2026 està en línia amb un ritme “més lent” en l’execució dels visats d’obra i una disminució de la taxa de finalització dels nous habitatges. En aquest sentit, esmenta problemes com les dificultats d’accés i connexió a la xarxa elèctrica, que limiten les noves promocions.

“L’augment del nombre d’habitatges iniciats des del 2024 i l’evolució del nou finançament bancari per a activitats de construcció i promoció immobiliària apuntarien a un dinamisme més elevat de la inversió residencial el 2027. No obstant això, aquesta evolució futura està condicionada per la persistència de restriccions de naturalesa estructural”, alerten.

Segons les dades del Banc d’Espanya, el juny del 2026 hi havia uns 130.000 habitatges del mercat lliure en procés de construcció (mitjana mòbil de dotze mesos), una xifra que ha anat creixent de manera sostinguda. Per contra, el nombre de pisos i cases acabats es manté estable per sota dels 90.000.