La inflació de l'oli arrossega acumulats que ja freguen pics d'increment del 50% en el que portem d'any. La situació sembla insostenible per a un mercat cada vegada més tensionat on els mateixos consumidors s'estan replantejant què fer. A partir d'aquí, la gran pregunta és: fins quan es podrà sostenir aquesta tendència inflacionista amb increments històrics que ja acumulen més de 18 mesos consecutius? Els experts no tenen la bola de vidre, però si ens basem en prediccions matemàtiques, estadístiques i viabilitat, podem dibuixar un escenari diferent a curt termini.

Francesc Reguant, president de la Comissió d'Economia Agroalimentària del Col·legi d'Economistes de Catalunya, parteix d'una premissa: "El mercat de l'oli està totalment distorsionat". I afegeix: "Si miréssim el preu, tots compraríem colza, gira-sol, blat de moro... Però no ho fem perquè valorem el valor nutricional". L'any passat es va produir una relativa caiguda de la producció que no justifica la pujada de preus d'aquest any. Què ha passat? Han baixat els estocs, si baixa la producció baixen els estocs. Però estem parlant que els estocs han baixat per les baixes expectatives de producció d'aquest any.

Canvi de mentalitat

Amb les darreres dades ja palpem algunes conseqüències: "La producció estimada serà superior a la prevista en breu i, sobretot, totes aquestes reserves acumulades sortiran al mercat o reduiran el consum i, per tant, no seguirà pujant el preu. En paral·lel, també hi ha un efecte de substitució. L'oli d'oliva és molt resistent a la substitució, té molta resistència, però en el moment que el poses a més del doble, molta gent farà el canvi. Aquest preu actual, el dia 1 de desembre serà bastant més baix", conclou Reguant. Per tant, en menys de dos mesos, la tendència pot anar a la baixa: "Abans de Nadal s'ha de veure un canvi". Per revertir la tendència, també se suma un altre canvi. El consumidor, segons els experts, ja ha iniciat un canvi de mentalitat i, en alguns casos, substitueix l'oli d'oliva per altres productes més assequibles com la mantega. 

Oli als magatzems

De fet, l'IPC acumulat està disparat, però si entrem en el detall de les dues darreres setmanes, ja es pot veure com ha baixat dos punts. L'estabilitat és necessària per a productes tan bàsics pels supermercats on, juntament amb l'oli i la llet, no en poden prescindir. En paral·lel, tot i la sequera i la producció d'oli espanyola, cal veure l'impacte d'altres productors com el nord d'Àfrica, responsable de produir la meitat de l'oli que es distribueix a Europa: "Pot ser una sortida a la situació actual, les grans superfícies en disposen d'ell i el tenen als magatzems", assegura l'economista Reguant.

Davant d'aquestes circumstàncies, la situació propera és clara: pot haver-hi un moviment de preus, però el que ha determinat això és la baixada d'estocs. Hi ha hagut una acumulació d'aquests per part de les distribuïdores per garantir-ho. Quan no hi ha estocs, la gent s'espanta i tothom ha anat a comprar dues ampolles d'oli, en comptes d'una. El factor de les grans distribuïdores comprant oli i el consumidor ha portat una baixada d'estocs i de producció molt forta. L'efecte crida, motivat des dels mitjans també ho ha accelerat. De fet, la comparativa del que passa a casa nostra amb altres països de la Unió Europea és enganyosa i una autèntica anomalia.

El tema principal és que els mercats d'importació són mercats amb previsions a llarg termini. "Segur que les empreses distribuïdores d'Irlanda o Anglaterra van firmar un contracte l'any passat i estan obligats a donar aquest producte amb aquest preu".  

Preus alts fins al 2025

Però també hi ha visions més pessimistes. Les associacions d'agricultors van confirmar que els preus de l'oli d'oliva no es contindran a curt termini, com sí que sembla que està passant en el cas d'altres productes inclosos al càlcul de l'IPC. Així, es mantindrà o fins i tot continuarà creixent, “almenys, fins als mesos de maig i juny de l'any que ve, quan veurem la floració de la propera campanya. El creixement dels preus ha arribat per quedar-se”, afirma Juan José Álvarez, secretari d'organització de l'Associació Agrària de Joves Agricultors (Asaja) a través d'Autónomos y Emprendedores. En aquest sentit, les previsions del sector no són gens favorables, per la qual cosa l'elevat preu de l'oli d'oliva es podria estendre fins ben entrat el 2025. “De cara a la propera collita, la perspectiva és igualment dolenta", sosté el primer sector.

Així doncs, és evident que la tendència pot anar en línia contrària a l'alça actual, però tornar als preus originals de l'oli resultarà tota una quimera. Davant d'aquesta situació des de l'organització de consumidors OCU demanen al Ministeri d'Agricultura que adopti les mesures necessàries per controlar la cadena de producció, garantint que no es cometen abusos i investigant possibles especulacions, perjudicials tant per al conjunt del sector, com per als consumidors. Cal tenir en compte que el mercat de l'oli ve fortament marcat des d'Espanya per a la resta del món, amb les seves 31 denominacions d'origen. Concretament, els índexs principals de referència se centren en l'oli de Jaén i el poder de decisió d'aquests pot superar la capacitat que tinguin les administracions de vetllar per una moderació de preus.

Davant el context, l'Associació Nacional d'Envasadors i Refinadors d'Oli (Anierac), demana prudència i ha fet una crida perquè tots els actors del món de l'oli i les administracions treballin conjuntament per tal que el sector espanyol continuï mantenint el lideratge a escala mundial amb un oli d'oliva de qualitat. Les exportacions espanyoles s'han anat reduint i de manera molt clara el mes de desembre de 2022, havent disminuït el seu volum fins a un 30%, segons les dades registrades al Ministeri d'Agricultura. Això ha continuat succeint a conseqüència de l'augment dels preus en origen del 60%. I demanen frenar-ho a temps davant el perill de perdre competitivitat i el clima d'inestabilitat amb missatges que, finalment, acabaran canviant la tendència del mercat actual espanyol envers l'oli.