El comerç electrònic a Espanya viu un nou auge, després de diversos anys d'estancament. Així ho corroboren les últimes dades del sector, que revelen un augment de les compres en línia en el primer trimestre del 2025, del 14,9% respecte del mateix període del 2024, amb un registre de més de 474 milions de transaccions.

Pel que fa al volum d'operacions, però, fins i tot el valor de les comandes també ha augmentat. S'han assolit els 25.752 milions d'euros en facturació, un 18,2% més d'alça semestral, segons les últimes dades de comerç electrònic disponibles a la Comissió Nacional del Mercat de la Competència (CNMC).

A més, ha crescut el nombre d'usuaris del canal en línia per fer les seves compres habituals o esporàdiques. En concret, el 73% de la població espanyola fa compres en línia, amb un creixement del 10%, cosa que el converteix en la primera pujada des del pic de demanda registrat el 2021, coincidint amb l'etapa del tancament de comerços per la pandèmia. Aquesta és la principal conclusió de l'última edició de l'E-shopper barometer realitzat per Geopost, grup al qual pertany la companyia de logística Seur. Segons aquest mateix estudi, l'impuls el lideren els compradors habituals (aquells que compren, almenys, una categoria de productes al mes per Internet), que ja representen més de la meitat del total dels compradors ocasionals o oportunistes (e-shoppers).

Turisme i viatges

Les estadístiques de Competència determinen que, de gener a juny de 2025, els sectors d'activitat amb més demanda i, per tant, amb més ingressos van ser les agències de viatges i operadors turístics, amb el 9,4% de la facturació i el sector aeri, amb el 6,7%. Seguits de la compra de moda i l'ús dels serveis financers que van remuntar gairebé un 6% cadascun. Les comandes en supermercats i grans magatzems, o les reserves en restauració i el consum d'activitats de cultura, també van registrar més demanda, de l'ordre d'entre el 3% i el 3,6%. En el cas dels jocs d'atzar, la pujada va ser del 4% en el primer semestre de 2025, que dit sigui de passada van liderar el rànquing per compravendes (8,5%).

Per la seva banda, l'informe publicat per Geopost reflecteix que els consumidors que freqüenten els portals d'internet han comprat enguany una mitjana de 6,3 categories de productes (+0,4 en comparació amb l'edició del 2023) i valoren especialment l'estalvi de temps, la comoditat i la varietat de productes.

El preu es manté com a motor clau de compra, el 69% busca activament bones ofertes (+8 punts), el 58% espera amb interès el Black Friday (+13 punts) i el 66% percep que comprar en línia els fa estalviar diners (+8 punts). Alhora, creix la disposició a pagar més per opcions que simplifiquin la vida o siguin més sostenibles.

La segona mà i les referències estrangeres

Així mateix, l'estudi esmentat constata un canvi en els hàbits de consum, protagonitzat per l'auge de les plataformes de segona mà, la creixent influència de les xarxes socials en la inspiració i decisió de compra, l'increment de les adquisicions en webs estrangeres i el paper protagonista de la generació Z, que estan configurant un nou escenari digital més dinàmic, exigent i connectat.

Aporta una dada interessant: 7 de cada 10 compradors en línia utilitzen plataformes C2C (Consumer to Consumer) fomentant així la compra de segona mà. A més, el 2025 s'intensifica la freqüència de compra d'aquest tipus d'articles per part dels compradors habituals, el 42% ja adquireix productes de segona mà almenys una vegada al mes (+12 punts), amb una mitjana anual d'11,4 transaccions (+3,1 respecte al 2023). Els “aficionats”, el grup de compradors més intensius, són els més actius en aquestes plataformes, motivats principalment pel preu, però també per raons com el suport a l'economia circular o la compra directa.

Pel que fa a la segmentació geogràfica, cal assenyalar que les dades del portal CNMCData mostren com el 43,5% dels ingressos en el primer trimestre de 2025 van tenir com a destinació Espanya, mentre que el 56,5% restant van ser compres amb origen a Espanya fetes a l'exterior.

La posició neta deutora (la diferència entre el que es compra des de l'estranger a Espanya i el que es compra des d'Espanya a l'estranger) va generar un dèficit d'11.237 milions d'euros. Per nombre de transaccions, el 34,3% de les compravendes tenen com a destinació Espanya i el 65,7% l'estranger.

Competència també assenyala que el volum de negoci de les transaccions amb origen a Espanya i dirigides cap a l'exterior va ser de 14.562 milions d'euros, un 14,6% més que en el primer trimestre de l'any anterior. El 94,2% de les compres des d'Espanya cap a l'exterior es van realitzar en comerços ubicats a la Unió Europea.