La majoria de sindicats i la direcció de Sctumum Logístic (Silence) van arribar aquest dijous a un acord per a l'aplicació d'un expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO) a 217 treballadors (d'un total de 305) fins al 30 de juny per la davallada de la demanda del mercat de la mobilitat elèctrica. L'acord a què van arribar aquest dijous totes les parts deixa fora als treballadors de 58 anys o més i preveu la devolució dels dies d'excés de jornada ja aplicats a compte del 2025. A més, també garanteix als treballadors la totalitat de les vacances i de les pagues extraordinàries, el complement de la prestació d'atur fins al 85% del salari i la recuperació de part de l'atur consumit per l'ERTO.

Segons ha explicat Comissions Obreres en una nota, l'acord pels treballadors dels centres de Zona Franca, Sant Boi de Llobregat i Barcelona, permetrà "minimitzar" l'afectació i ha assegurat que l'empresa ha presentat un pla industrial que preveu que a partir de finals de juny es podrà revertir la situació. En aquest sentit, el sindicat ha afirmat que "vetllarà" perquè els projectes industrials de la companyia es puguin posar en marxa tan aviat com es pugui.

"Estabilitat" pels treballadors

En un altre comunicat, la CGT ha explicat que no ha subscrit l'acord amb la direcció de l'empresa i ha dit que més enllà de les condicions pactades, cal que es garanteixi una "estabilitat". Per això, des del sindicat han reclamat un pla industrial que garanteixi el futur dels treballadors i contractes lligats a les produccions i un pla de producció real a partir del 30 de juny. "Si la reducció d'estoc i el volum de vendes no remunta, aquest no serà l'últim ERTO que presenta Silence", ha afegit la CGT, que ha reiterat que no es poden abordar les "causes profundes del problema".      

Excés d'estoc i reducció de la demanda              

Fa unes setmanes, Silence va comunicar als antics treballadors de Nissan que presentaria un expedient de regulació temporal d'ocupació fins a finals del mes de juny per un problema d'excés d'estoc i la reducció de la demanda del mercat de la mobilitat elèctrica juntament amb l'arrancada més lenta de la producció del nanocar S04. Després de comunicar-ho, els sindicats van comentar que "analitzarien" el document de l'ERTO per "comprovar" si la mesura era justificada i, si així era, intentar negociar mesures que "permetessin minimitzar la seva afectació".

Silence és una de les empreses triades per substituir el fabricant japonès Nissan que va marxar de Catalunya el 2021. El fabricant va ser l'únic dels nous ocupants dels terrenys de la Zona Franca que va estar a prop de complir els compromisos de contractació amb prop de 100 persones treballant a la planta per fabricar motos i bateries a finals del 2023.